H&M med denimkolleksjon laget av resirkulert materiale. Flott med miljøbevissthet, mener blogger som tror trendperspektivet likevel blir det viktigste.

Kjedebutikkene kaster seg på resirkuleringsbølgen. Nå er turen kommet til H&M som lanserer sin første denimkolleksjon laget av resirkulerte brukte klær og tekstiler som er levert inn av kundene til klesinnsamlingen i butikkene.

Fem klassiske denimplagg for dame og herre er laget med resirkulert bomull fra innsamlingen. Dette er starten på et arbeid som vil skaleres opp, forteller Jon Lonman, konseptdesigner i H&M og ansvarlig for designet av plaggene. “Globalt har H&M samlet inn ca 3700 tonn klær så langt. Målet vårt er å benytte mer og mer resirkulerte materialer fra klesinnsamlingen. De fem plaggene som nå kommer i butikk er starten på noe vi håper å skalere opp”, sier Lonman som påpeker at den generelle trenden i bransjen peker mot å jobbe med bærekraftige materialer. “Trenden beveger seg mer og mer mot å jobbe med resirkulerte materialer, og som designer vil du selvsagt gjerne jobbe med de siste trendene og utviklingene”.

Flott med miljøbevissthet, mener vinneren av Årets blogger under VIXEN Blog Awards, Veronica Mike Solheim som er redd miljøet kommer i andre rekke for trend. “Min umiddelbare tanke er at det er flott at de store aktørene og merkene vil skåne miljøet blant annet ved å resirkulere klær. Men når H&M forteller at de primært ønsker å følge trender og utvikling og at det nå er trendy å jobbe med resirkulerte materialer undres jeg om viktigheten av miljø bare blir en bonus. Det skal også sies at H&M har fått mye pepper de siste årene for tekstilarbeidernes lønns- og arbeidsforhold, det kan godt være dette er et forsøk på å drepe disse fordommene. Når det er sagt er alt som skåner miljøet et godt tiltak, med strategiske baktanker eller ei”.

H&M lanserte i mars 2013 en varig global klesinnsamling hvor kunder i alle land kan levere inn brukte klær.  Målet er å finne løsninger for gjenbruk og resirkulering av alle tekstilfibre samt å redusere den miljømessige skaden som gjøres ved å kaste klær i søpla. Til nå har H&M samlet inn ca. 4000 tonn klær globalt. Alle klær og tekstiler, uansett merke og stand blir akseptert.

1964496_10152249314646203_407832939_n

Blogger Veronica Mike Solheim bak bloggen World Of Mike tror miljø blir en bonus med trendperspektivet i første rekke for H&M. Foto: Privat.

Untitled-3

Untitled-5