Her er smykkene motebloggerne, fashionistaene og it-jentene elsker. 

Skandinaviske smykkedesignere er i vinden, og navn som Bjørg, Tom Wood, Maria Black, Maria Nilsdotter og Sophie Bille Brahe har lenge stått sterkt i motebildet. Nå har det danske smykkemerket Jane Kønig blitt en storfavoritt blant både bloggere, fashionistas og tastemakers med sine enkle, rocka og trendy smykker. VIXEN tok en prat med gründer Janne Kønig om smykkemerket ved samme navn.

LES OGSÅ: Setter Norge på motekartet

Du kjenner kanskje til det allerede – det siste året har nemlig norske bloggere, moteredaktører og tastemakers trykket det lille, runde smykkeanhenget til sitt bryst; Jane Kønigs Love Tags – et lite anheng med en enkel bokstav som en diskret kjærlighetserklæring. Nå vil det danske smykkemerket vise at de er mer enn det lille anhenget – bak navnet skjuler det seg nemlig en stor kolleksjon av trendsettende smykker, og ikke minst en historie om en sta og lidenskapelig gullsmed som aldri går på kompromiss med verken design eller konstruksjon.

– Det hele startet litt tilfeldig en kveld når jeg for moro skyld laget et par øredobber for meg selv. Jeg skulle på en fest og manglet noe å ha i ørene. Jeg synes det var vanvittig moro og utfordrende, så jeg begynte å designe smykker til mine egne moteshow og etterhvert ble jeg mer og mer interessert i håndverket. Jeg elsker at materialene kunne formes nettopp på måten jeg ønsket. Jeg kunne ta bort og legge til på en annen måte enn med tekstiler – klipper du er fasongen satt og kan ikke endres, men det er ikke tilfelle med metaller. Her kan jeg fortsette å forme og endre – for meg er det en langt mer dynamisk og kreativ prosess. Jeg husker at jeg kunne sitte til langt på natt og pusle med et smykke – forsvinne inn i min egen verden. Jeg elsket det og gjør det faktisk fortsatt. Og det var slik merket ble til – fordi jeg elsker jobben min, forteller Jane Kønig.

LES OGSÅ: Nå får toppbloggeren sitt eget klesmerke

Hvordan vil du beskrive smykkemerket?

– Mine smykker skal gi kvinner muligheten til å mikse og matche, og skape sin egen look. Smykkene skal legge opp til kreativitet og personlig stil. De gir mulighet for nye looks og kombinasjoner som preget gatebildet, og det er med på å skape nye trender.

Hvor henter du inspirasjon – og hvilke materialer bruker du?

– Jeg kan bli inspirert av alt på min vei – folk på gatene i København og i utlandet, møbler, ulike materialer og overflater, bøker, bilder, verktøy – alt mulig. Du kan si at jeg samler livets bilder og lar dem føre meg i riktig retning. Jeg har alltid vært veldig eksperimentell med de materialene jeg har jobbet med siden det også ligger mye inspirasjon i materialet. I tillegg til gull og sølv, har jeg jobbet med for eksempel kobber, tre, plast og ben – det er alltid spennende å utfordre materialer og konstruksjon.

LES OGSÅ: Piercing er sesongens kuleste tilbehør

Smykkene dine er brukt i utallige motemagasiner og features verden over. Nå har de også blitt snappet opp av bloggerne – hva tror du det betyr for merket? Og hvorfor tror du Jane Kønig har blitt så populært?

– Min sønn Jeff og jeg jobber veldig dynamisk, henholdsvis med markedsføring og design. Jeg tror det er viktig i denne bransjen hvor ting endrer seg fra ett sekund til det neste. Dette betyr at vi har hatt en god kontakt med bloggere og stylister. Når de liker smykkene og bruker dem i sitt arbeid spres ringene i vannet. Kvinner blir inspirert av bildene de ser på blogger og i blader, på samme måte som du og jeg. Jeg synes det er vanskelig å si noe om hvorfor smykkene er blitt så populære. Jeg gjør det jeg elsker – det jeg synes er vakkert og kult. Jeg blir faktisk fortsatt begeistret og overrasket når jeg ser noen har på seg smykkene mine. Jeg tror kanskje det er fordi smykkene åpner opp mange forskjellige måter å style og bruke dem. Du velger din egen stil – jeg tror det er grunnen til at bloggere og stylister er så glad i smykkene.

Hvordan skiller nordmenn seg fra danskene når det kommer til smykker?

– Jeg tror ikke det er den helt store forskjellene – spesielt ikke i de store byene. Vi opplever at det er de samme smykkene som er populære i Norge som i Danmark. Det kan godt være at det før i tiden var større forskjeller mellom norsk og dansk stil. På min siste tur til Oslo så jeg en meget eksperimentell tendens i forhold til mat, design, interiør og arkitektur – det var flott å se.

LES OGSÅ: Slik har du aldri sett toppbloggerne før

jane-kønig-jewellery