Motebutikken F5 Concept Store i Oslo har bare vært i drift i to år, men har på rekordtid rukket å bli en av hovedstadens aller hotteste butikker. Nå kan de også pynte seg med tittelen Årets butikk 2015, etter å ha vunnet den prestisjetunge bransjeprisen tidligere i vår. Vi spurte moteekspertene hva de mener om den prisvinnende Oslo-butikken. 

LES OGSÅ: Vil bli Norges viktigste møteplass for design

Fabian Stang: – F5 har klart å bli en snakkis

Prisen Årets butikk 2015 deles ut hvert år, og er et samarbeid mellom Oslos Handelsstand Forening, Aftenposten, Nordea og Oslo Kommune. 9000 butikker i Oslo-regionen er potensielle kandidater, og blir vurdert av en fagjury som sender fem butikker videre til finalen før folket stemmer frem sin favoritt som vinner.

Ordfører Fabian Stang, som presenterte fagjuryens begrunnelse, vektla at F5 er unik i norsk sammenheng, og har, til tross for å ha brukt minmalt med penger på markedsføring, klart å bli en snakkis.

– Juryen har denne gangen lagt stor vekt på innovasjon, og kan presentere en vinner som er fremoverlent og bidrar til nytekning, sier Stang.

– Dette er en stor ære for en relativt ung bedrift som vår. På to år har vi klart å bygge opp noe vi tror på, og det er utrolig kult at publikum setter pris på konseptene våre, sier Emil Marthinsen, en av gründerne bak F5.

LES OGSÅ: Satser på motebloggere i vårkampanje

VIXEN-Redaktør: – En av byens mest spennende og nyskapende konsepter

– Årets butikk er en prestisjefylt pris som henger høyt, så det var gøy at den gikk til en motebutikk – faktisk den eneste motebutikken blant de nominerte – og ekstra gøy at det var nettopp F5 som er den eneste butikken i Oslo som kun satser på norsk mote, og som er en av byens mest spennende og nyskapende konsepter og en samlende kraft i mote-Norge, sier Ida Elise Eide Einarsdóttir, redaktør i VIXEN.

Side2-redaktør: – De har skapt sitt eget, unike univers

– Jeg synes det var veldig fortjent at F5 vant. De har skapt sitt eget, unike univers, og er en viktig promotør for norsk design. Jeg håper det de har fått til på F5 vil være til inspirasjon for andre, som også ønsker å satse og bygge opp noe eget, som bidrar til at Oslo blir en bedre og mer spennende shoppingby. Kvalitet og egenart bør og skal lønne seg, og det er F5 et bevis på, sier Ingeborg Heldal, redaktør i Side2.

Melk & Honning-redaktør: – En velfortjent pris

– At F5 ble kåret til årets butikk er fantastisk for norsk moteindustri, hvor et av designernes hovedproblemer har vært å få butikker som tør å satse. Ikke minst viser det økt engasjement fra politikerne. Det er en velfortjent pris – F5-brødrene utfordrer tradisjonell butikkdrift, hvor dugnadsånd, samhold og identitet står sterkere enn rask profitt, sier Jostein Wålengen, eier av klesbutikken NR.9 og redaktør i nettmagasinet Melk & Honning.

LES OGSÅ: Dette mener designerne om Oslos nye moteuke

F5: – Vi jobber hardt for å etablere norske merkevarer

F5 fokuserer på norsk design, og fører klær til både dame og herre, tilbehør, sko, bøker og magasiner. F5 består også av et agentur som selger utvalgte norske merker til forhandlere i inn- og utland, samt et arbeidsfellesskap for designere og andre kreative. Konseptet ble startet i 2013 av brødrene Emil, Benjamin og Alexander Krystad Marthinsen og Filip Wibe. Til høsten viser F5 frem fire norske klesmerker under New York Fashion Week.

– Vi jobber hardt for å etablerte norske merkevarer i det internasjonal markedet, og målet er at norsk mote blir en viktig ekspertvare i årene som kommer, sier Emil Marthinsen.

LES OGSÅ: Drømmer om å holde ny norsk moteuke på Rådhuset

Benjamin, Filip og Alexander i New York. Foto: Privat.

Benjamin, Filip og Alexander i New York. Foto: Privat.

f53

F5 er en av Oslos hotteste motebutikker akkurat nå, og stakk nylig av med prisen for Årets butikk.

f52

F5 Concept Store i Oslo satser på norsk mote.