Det er knapt noen hemmelighet at skandinavisk mote er i vinden, og som vanlig er Danmark et av landene vi ser til. For danskene har virkelig skjønt det – annet kan man vel ikke si om landet med motemerker som By Malene Birger, Baum und Pferdgarten, Designer Remix, Bruuns Bazaar, for ikke å nevne trendmerket Ganni som de siste sesongene har funnet veien til motebloggernes, fashionistaenes og it-jentenes hjerter. Vi spurte fem motepersonligheter om deres forhold til Ganni, og hvorfor de tror det danske motemerket har oppnådd it-status. 

 

LES OGSÅ: Se den danske toppbloggeren Trine Kjærs skokolleksjon for Bianco

Kjendisfavoritt

Det danske klesmerket Ganni ble etablert i 2000 med en visjon om å skape de klassiske plaggene som passer i enhver kvinnes garderobe. I dag har merket 16 butikker i Danmark, Norge og Tyskland, og er representert i 400 butikker i mer enn 20 land. I Norge fikk vi særlig øynene opp for Ganni etter at det danske motemerket åpnet sin første flagship-butikk i Oslo i 2012.

LES OGSÅ: 6 danske motemerker du bør kjenne til

Både motebloggere, fashionistas og streetstylere elsker det danske trendmerket som har kledd opp kjendiskvinner som blant andre Kirsten Dunst, Claudia Schiffer og Drew Barrymore. Også norske kjendiskvinner som blant andre Agnes Kittelsen, Lise Karlsnes, Marthe Krogh og Camilla Pihl har trykket det danske trendmerket til sitt bryst.

Ganni-designer: – Casual, chic og laid-back

Designer Ditte Reffstrup har tidligere utalt til engelske Vogue at casual, chic og laid-back er The Ganni Look. Anett Ringstad, motegründer og innehaver av Ganni i Norge tror nettopp det er grunnen til merkets popularitet.

LES OGSÅ: Se de norske toppbloggere i sporty samarbeidskolleksjon

– Ganni er nok blitt så populært grunnet sin evne til å lage garderobeklassikere til alle anledninger med en feminin, fransk touch. Passformene passer de fleste, og Ganni når en veldig bred målgruppe fordi de fleste kan identifisere seg med merket. Summen av dette – at de har en egen evne til å skape trender og tør å skille seg ut med å være lekne – gjør at det fungerer så godt. I tillegg er det et prispunkt som er overkommelig for mange, sier Anett Ringstad.

Vant Årets brand

I fjor vant Ganni den prestisjetunge prisen for Årets brand under ELLE Style Awards i Danmark.

LES OGSÅ: De beste Insta-antrekkene fra Stockholm Fashion Week

– Vi er både stolte og beæret over å vinne ELLE Style Awards for Årets brand. ELLE er et internasjonalt anerkjent magasin med stor innfyltelse på både trender, kultur og mote, og prisen er særdeles viktig for oss på internasjonale markeder”, sa designer og kreativ direktør i Ganni, Ditte Reffstrup.

Dette mener moteekspertene om Ganni

Janka Polliani, moteblogger:

– Ganni er et av mine desidert favorittmerker. De har klart å lage design som kler de aller fleste, De kler opp streetstylestjernene under moteukene og mannen i gata i hverdagen. Kolleksjonene er brede og appelerer til mange, samtidig som at prisnivået ikke er altfor høyt. Du kan få deg en fin vinterjakke til 2000 kroner.

LES OGSÅ: Disse bloggerne drømmer vi om å se på Bloggerne

Ida Elise Eide Einarsdóttir, mote- og trendekspert og VIXEN-redaktør:

– Ganni er superhot, og er motebloggernes, fashionistaenes og streetstylernes førstevalg. De kler også opp skandinaviske stjerner som blant annet Medina, Kronprinsesse Mary av Danmark og vår egen Tone Damli, for ikke å snakke om superstars som Kiera Knightley og Rihanna. Jeg tror grunnen til at Ganni har blitt en designfavoritt er at nettopp designet både er klassisk, superfeminint, sexy og glamorøst på samme tid. Og ikke minst at de hver sesong klarer å lage must haves som frontes av både motebloggere, it-girls og tastemakers.

LES OGSÅ: Oslo-butikkene mote-Norge elsker

Storm Pedersen, moteblogger og stylist:

– Jeg har brukt Ganni ved flere anledninger som stylist. De har klart balansen mellom avslappede, kule og enkle plagg og det mer glamourøse. Aller mest kjent er de kanskje for sine kimonoer med paljetter – en aldri så liten guilty pleasure i denne bransjen. Paljetter er nesten litt som Se & Hør; alle leser det, men ingen kjøper det. Men i Ganni sitt tilfelle kjøper “alle” det, og vi tør å like det.

LES OGSÅ: Bloggsamarbeidene vi aldri glemmer

Line Langmo, moteblogger og stylist:

– Jeg har alltid vært veldig glad i Ganni, og synes de har hatt mange fine kolleksjoner opp igjennom årene. De har hatt en stor utvikling. De bevarer sin identitet samtidig som de klarer å fornye seg. Grunnen til at jeg tror Ganni er blitt så hot er fordi plaggene deres er klassiske, men samtidg egdy og rå. De er alltid hakket foran. Plaggene deres er enkle å kombinere med resten av garderoben, samtidig som de gir den lille touchen av femininitet og coolness.

LES OGSÅ: Acne får bloggkritikk: – De drar den altfor langt

Annabel Rosendahl, moteblogger og innkjøpssjef på Høyer:

– Ganni har hele tiden vært tro til sin stil og identitet. Likevel har de kombinert det med det som er på moten – i tillegg til å gjøre det til en relativt rimelig pris. De er veldig spot on på moten, i tillegg er det skandinavisk, og passer derfor godt til skandinaviske kvinner i både passform og størrelse. Ganni er også en av de aller beste i Skandinavia når det kommer til sosiale medier – de har bygget opp en Instagram-konto med over 100 000 følgere. I tillegg har de fått mye internasjonal presse, noe som er med på å spre merket veldig. Det gjør igjen merket mer eksklusivt når man ser at det er hot også over landegrensene.

Viste under moteuken i København

I august viste Ganni sin SS16-kolleksjon Optimism under Copenhagen Fashion Week med supermodeller som Nadja Bender på catwalken mens Veronica Heilbrunner styrte motemerkets Instagram-konto. Designer og kreativ direktør i Ganni, Ditte Refstrup sier følgende om kolleksjonen;

LES OGSÅ: Miley Cyrus hylles som feministikon – hva mener ekspertene?

– Hvis jeg måtte beskrive vår- og sommerkolleksjonen med ett ord må det bli optimisme. Jeg fant at solgult virkelig farget alt jeg designet, og synes kolleksjonen har en åpenhet og en laidback holdning som man finner i LA – den måten å kle seg på som er avslappet og komfortabel, men likevel supersexy og glamourøs. Og vi har selvsagt også våre Ganni must-haves – kule dungarees og jakker som du vil se fra våren og hele høsten igjennom.

Husk at du fortsatt kan nominere dine favorittbloggere til VIXEN Blog Awards 2015 her.

ganni

IT-MERKE: Danske Ganni er en favoritt blant kjendisene, motebloggerne og fashionistaene. Foto: Ganni AW15.