Skjønnhetsidealet er i endring, men det er ikke bare kvinner som sliter med forvrengte skjønnhetsidealer og eget kroppsbilde. Menn blir også påvirket av en moteindustri som fronter kjekke modeller med sixpack. Nå ønsker Dressmann å vise menn som er menn – i alle aldre og fasonger.

LES OGSÅ: Ser du hva som er så annerledes med disse modellene?

Kjenner seg ikke igjen

De klassiske Dressmann-modellene er velkjente, men nå slår kleskjeden opp med det de kaller forvrengte skjønnhetsidealer. I sin nye kampanje viser de syv menn akkurat som de er. Målet er å utvide forestillingen om hvordan en perfekt kropp ser ut.

LES OGSÅ: Det er noe helt spesielt med denne modellen

– Problemet med dagens reklamer er at mange ikke kjenner seg igjen, sier Jens Bonesmo, merkevaredirektør i Dressmann.

Perfekte menn

En undersøkelse Dressmann har gjort sammen med TNS Sifo viser at en tredel av menn i Norge og Sverige har hatt negative tanker om sine kropper det siste halvåret. De fleste mennesker mener at vårt ekstreme fokus på kroppen er et resultat av det som presenteres i reklame og media, heter det i pressemeldingen for kleskjeden.

LES OGSÅ: Nei da, Cara Delevingne er ikke helt ferdig som modell

– Vi ønsker å være med å ta et ansvar for dette. Vi kan ikke forandre verden på en dag, men vi må begynne et sted. Som et første skritt lanserer vi vår nye kampaje for Man Underwear som viser at envher mann er perfekt akkurat som han er.

LES OGSÅ: Se supermodellene spille strippetennis

– Vi håper å kunne bidra til å forandre det ensidige bildet av kropper og det kroppsidealet som formidles av moteindustrien. Vi ønsker å avlive den feilaktige myten om at noen kropper er bedre, vakrere eller mer normale enn andre. Vi vil rett og slett vise at det ikke finnes noen perfekt mann, det finnes bare perfekte menn, sier Knut Vidar Nilsen, markedsdirektør i Dressmann.

Bakomfilm

I en bakomfilm fra kleskjeden blir dagens idealbilde omtalt som et forvrengt skjønnhetsideal, og menn vises som er – tynne, tykke og midt i mellom:

Trend

Det er ingen hemmelighet at skjønnhetsidealet er i endring, og stadig flere designere og motehus går nye veier for å finne kampanjemodeller som kan utfordre det klassiske modellidealet.

I fjor høst lanserte undertøysmerket Triumph sitt Art Sensation-prosjekt som en hyllest til kvinners naturlige silhuetter og former i samarbeid med den verdensberømte fotografen Marc Hom, mens hårpleiemerket Redken lanserte den transseksuelle modellen Lea T som muse – hun ble riktignok først oppdaget av Givenchys Riccardo Tisci og har senere høstet stor oppmerksomhet på catwalken og i internasjonale motemagasiner. Tidligere i år ble det kjent at den originale it-girlen 80-år gamle Joan Didion er det franske motehuset Célines nye ansikt utad og at Joni Mitchell er det nyeste tilskuddet til Saint Laurent Music Project. Og jammen er ikke skjønnhetsikon Marilyn Monroe Max Factors nye kampanjemodell – 50 år etter sin død.