Skandinaviske smykkedesignere er i vinden. Kanskje har du allerede hørt om både Jane Kønig, Line&Jo, Sophie Bille Brahe og Maria Black. Men visste du at vi har minst like mange flinke designere her hjemme? Her er 9 norske smykkemerker du bør sjekke ut. LES OGSÅ: Er dette de nye trendsmykkene?

T/RAW Jewellery

t/raw

T/RAW: Tina Haaland Paulsen står bak smykkemerket T/RAW som vil re-tolke vårt syn på skjønnhet. Foto: T/RAW.

Tina Haaland Paulsen er designeren og grunnleggeren bak det norske smykkemerket T/RAW. Etter å ha jobbet som interiørarkitekt og designer i mange år, oppdaget hun sølvsmedyrket og det satte for alvor hennes nostalgiske følelser i gang. Hun begynte å skape smykker av edelt metall som kan brukes til hvilken som helst anledning. Smykkemerket vil tilby en ny måte å oppfatte verden på, og utfordrer motsentingene i hvordan vi ser på skjønnhet og re-tolker de ignorerte gjenstandene ved å gi de nytt liv med materialer som alt fra fra råkrystaller til banket sølv.

LES OGSÅ: Dette er piercingtrenden bloggerne elsker

Bjørg

bjørg

BJØRG: Bjørg har gjort stor suksess med navn som Rihanna, Jessie J og Madonna på kundelisten. Foto: Bjørg.

Siden debuten i 2004 har Bjørg Nordli-Mathisen blitt en av våre fremste smykkedesignere, og gjør stor suksess både her hjemme og internasjonalt med både kjendiser, it-girls og fashionistas som Madonna, Robyn, Lykke Li, Kelly Rowland, Jessie J, Röyksopp og Noomi Rapace på kundelisten. Moteikon og trendsetter Rihanna dukket dessuten opp i Vogue Italia med et av smykkene hennes på armen. Og som om ikke det skulle være nok får Bjørg oppmerksomhet i internasjonale magasiner som Vogue, Dazed&Confused, Nylon og V-Magazine. Kjent for sine røffe hverdagssmykker bruker Bjørg råmaterialer som råkrystaller og ekte stener, sølv, gull og bronse. Og bak hvert anatomisk korrekte hjerte, hver ryggrad og hver sommerfuglvinge ligger det en tanke om en konseptuelt tilnærming til design som balanserer det industrielle og det naturlige, det rå og det skjøre og det perfekte og det upolerte, som går som en rød tråd gjennom Bjørgs design.

LES OGSÅ: Ulrikke Lund gjør blogg-comeback

Camilla Prytz

camilla-prytz

CAMILLA PRYTZ: Hun feirer nylig 20 år som kunstner og designer med det som er hennes mest personlige kolleksjon hittil. Camilla Prytz er en av de norske smykkemerkene du bør kjenne til. Foto: Camilla Prytz.

Hun sammenlignes gjerne med internasjonale smykkedesignere som Robert Lee Morris og Elsa Peretti – og tidligere i år feirer Camilla Prytz 20 år som kunstner og designer med sin mest personlige kolleksjon hittil. Utdannet fra Kosta Boda Glasskole i Sverige har Camilla jobbet non stop med glass siden hun startet egen glasshytte på midten av 90-tallet. Hun har hatt et hundretalls utstillinger, og er kjent for sine utsmykninger i glass, i tillegg til serviser, drikkeglass og kunstobjekter. I 2001 lanserte hun sin første håndlagde smykkekolleksjon i glass og sølv, og i 2009 sin første produserte smykkelinje. Hun har hatt stor suksess med begge deler, og er blitt kjent for sitt øye for farge, form og design i skjæringspunktet mellom kunst og fash. I følge designeren selv er smykkene inspirert av kollektiv symbolisme som har gitt henne stor suksess som smykkedesigner. Kanskje ikke rart, når smykkene blir sett på alt fra Kronprinsesse Mette-Marit og Prinsesse Martha Louise til Olsen-tvillingene og Rihanna.

LES OGSÅ: Slow fashion fra norske A/Bareness

A/Bareness

abareness

A/BARENESS: Alle smykker fra A/Bareness håndlages i Nepal. Foto: A/Bareness.

Det norske motemerket A/Bareness har fokus på bærekraftig produksjon og rettferdig handel, og alle smykkene er håndlagde i Nepal. Derfor går også fem kroner av hvert salg direkte tilbake til landet for å forbedre drikkevannkvaliteten ved Maya Universe Academy som er den første gratis privatskolen for barn i Nepal. Bak merket står designerne og eierne Karoline Hestnes og Anne-Marthe Fossum som begge har lang fartidstid fra motebransjen, og som startet A/Bareness ut fra et ønske om å gjøre etisk mote mer tilgjengelig med tanke på både materiale, design og pris.

LES OGSÅ: Se Vero Moda x Lily Allen-kolleksjonen her

Su Misura

Hanne Sofie Blaauw og Anne Grethe Amundsen er duoen bak smykkemerket Su Misura. De har hver for seg laget både smykker og vesker siden slutten av 80-tallet, og siden 2006 har de drevet Su Misura sammen. I dag er smykkemerket velkjent og populært  blant både bloggere, kjendiser og fashionistas. Det italienske navnet Su Misura betyr “til mål og skreddersydd” og gjenspeiles i smykkemerkets konsept – i eget atelier i Oslo designes og skapes nemlig alle smykkene etter gamle håndverksteknikker i møtet med nyere materialer som skinn, perler, dekorative anheng og naturstener med vintagedetaljer.

LES OGSÅ: 6 Bergen-butikker vi elsker

By Me

byme

BY ME: By Me er et av smykkemerkene du bør kjenne til. FOTO: BY ME.

It’s not just jewelley, it’s an identity, heter det på nettsiden til det norske smykkemerket By Me. Bak merket står Marianne Tefre som med sin amerikansk-norske bakgrunn henter inspirasjon fra begge kulturer såvel som fra klassisk smykkedesign og smykketrender i møtet med hennes forkjærlighet for seksti- og syttitallets free spirit rock’n roll-vibe kombinert med den skandinaviske minimalismen. By Me er designet og produsert i Norge med materialer som sølv, 14 karat gull og edle stener.

LES OGSÅ: Sjekk danskenes gigantiske moteparadis

Petit Perles

petit-perles

PETIT PERLES: Stylist og makeupartist Anne Cecilie Olavesen står bak smykkemerket Petit Perles. Foto: Petit Perles.

Du har vel fått med deg Petit Perles – de feminine perlearmbåndene elsket av motebloggere, it-girls og fashionistas. Bak merket står stylist og makeupartist Anne Cecilie Olavesen som selv håndlager hvert armbånd. Denne julen lanseres Holiday Collecyion som består av fem ulike armbånd med innflettede halvedelstener i tillegg til de små perlene som kjennetegner smykkene. 30 prosent av salget av armbåndene i julekolleksjonen går til stiftelse Nanofasa som jobber for bevaring av urbefolkning og dyreliv i Namibia i Afrika.

LES OGSÅ: Pudder viser de vakre som ikke ble valgt

Hasla

hasla

HASLA: Haslas nye kolleksjon Identitet er inspirert av dna-molekylet. Foto: Hasla.

På eget verksted i Valle i Setesdal designer og lager Anne og Gunnhild Hasla smykkemerket med samme navn, startet i 1984 av ekteparet Grete Fossen og Ørnulf Hasla. Hasla kjennetegnes av et stilrent og nordisk uttrykk, gjerne med inspirasjon fra norsk natur og med utgangspunkt i en enkel, stilren og nordisk designfilosfi. Håndverket er viktig for Hasla, og både unge og eldre faglærte jobber side om side på verkstedet med både gamle og nye teknikker. Kanskje ikke så rart da at smykkermerket ble kåret til årets håndverksbedrift av NHO håndverk i 2009. Den nye kolleksjonen Identitet består av ringer, ørepynt, armbånd og kjeder med utgangspunkt i dna-molekylet.

LES OGSÅ: 6 gode grunner til å digge Alexa Chung

Tom Wood

toom-wood

TOM WOOD: Smykkemerket Tom Wood er elsket av kjendisene, motebloggerne og it-girls. Foto: Tom Wood.

Det er umulig å snakke om norske smykkedesignere uten å nevne Tom Wood. Smykkemerket, som nå også lager klær, har lenge utmerket seg som fashionistaenes favoritt innen spesielt ringer for både menn og kvinner. De karakteristiske ringene er å se på både motebloggere, it-girls og tastemaskers som Marianne Styledevil Theodorsen, fotograf og it-boy Stephen Butkus og moteblogger Marie Murstad, for ikke å snakke om trendikon Caroline de Maigret. Nå er de også big in Japan, og går fra å være i 0 til 40 butikker i Japan innen utgangen av året. Hvordan klarte de det? Se hvordan Tom Wood ble en supersuksess her.

LES OGSÅ: Disse norske gutta må du følge på Instagram

Bloggsamarbeid

De norske bloggerne har også kastet seg på smykketrenden, og flere bloggere har gjort samarbeid med smykkedesignere. Blogger, skuespiller og it-girl Jenny Skavlan lagde tidligere i år sin egen smykkekolleksjon for David Andersen, Marna Haugen Burøe bak bloggen Komikerfrue har laget en smykkekolleksjon i samarbeid med Thune, mens DJ og programleder Charlotte Thorstvedt designet i år sin fjerde kolleksjon for Arts & Crafts. Ikke minst har blogger og it-girl Camilla Pihl mange baller i luften på samarbeidsfronten, hun designet i år sin tredje kolleksjon for skokjeden Bianco, som du har sjanse til å vinne ett par fra her. I tillegg er hun ambassadør for neglelakkmerket Essie – i tillegg til å designe smykker for David Andersen.

LES OGSÅ: Hun lager smykkene bloggerne elsker