Lørdag gikk NOAHs fakkeltog mot pels av stabelen for tolvte gang i Oslo med motepersonligheter som Jenny Skavlan, Fam Irvoll og Kjell Nordström i spissen, og søkelyset rettes igjen mot den norske pelsindustrien. Men fakkeltoget er ikke det eneste som får oppmerksomhet. Nå setter blogger fokus på pelstrend i mote-Norge som hun mener er usmakelig og dobbeltmoralsk. 

LES OGSÅ: Insta-profil tar et oppgjør med sosiale medier. Ingen trend i Norge, mener eksperter og bloggere

Blogger: – Usmakelig

Pels fra det danske merket Saks Potts trender på sosiale medier, og i skrivende stund er det over 1000 innlegg med #sakspotts på Instagram. Men ikke alle synes at pelsene fra det danske merket er like trendy – eller etisk forsvarlig.

Pelsmotstander og moteblogger Verozitas raser mot det hun kaller dobbeltmoral og synes de som bruker pelsene fra det danske merket er naive.

– Later de som de ikke vet hvor pels kommer fra? Jeg syntes det er usmakelig at fashionistaer bruker ekte pels når man vet hvordan dyr lider under uverdige forhold også i Norge, sier Verozitas til Vixen.

LES OGSÅ: H&M x Balmain: Dette mener norske eksperter om trendkolleksjonen

Hun har satt søkelys på bruken av pels gjentatte ganger og senest i ett blogginnlegg fra september der hun spør om det er greit å bruke pels bare den er fra Saks Potts. Innlegget kan du lese her.

Dette svarer Saks Potts

I en redegjørelse fra Saks Potts skriver merket følgende om sine pelsprodukter;

“Hos Saks Potts handler vi med autoriserede producenter som er certificeret til pelsproduktion. Vores producenter efterlever således de regler der er opsat på området. Vi beskæftiger os med mange forskellige skin fra forskellige lande. Gennem vores samarbejde med bl.a. Kopenhagen Fur bruger vi skin fra Europa. I Europa foreligger der et direktiv som producenterne skal efterleve. Direktivet omhandler bl.a. under hvilke forhold dyrerne skal opdrættes. Lignende regler er også gældende for opdræt andre steder i verden.

Dyrevelfærd er selvfølgelig noget der lægger os alle på sinde, men som i al industriel dyreproduktion er der regler som skal overholdes. Vi kan selvfølgelig ikke udelukke at der sker overgreb i dyreproduktion, men kan kun påpege at vores producenter efterlever de krav der stilles på området.”

Dyrevernalliansen: – Flaut og harry

Dyrevernalliansen forteller til VIXEN at de har lite til overs for de merkene som fortsatt benytter seg av pels, og kommer med en klar oppfordring til de som velger iføre seg plagg laget av pels;

– At noen velger å fremme bruk av ekte pels synes jeg er direkte smakløst og uansvarlig. Det vitner om at de ikke følger med i tiden og ikke har fått med seg den bevisstgjøringen som foregår rundt pelsdyroppdrett, både i Norge og utlandet. De aller fleste i Norge vet godt at pelsdyroppdrett er dyremishandling, og det er derfor flaut og harry å bli assosiert med ekte pels, sier informasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen, Kaja Ringnes Efskind, til VIXEN.

LES OGSÅ: Yeezy Season 1 – dette mener moteekspertene om kolleksjonen

Hun forteller at motstanden mot pels er økende på landsbasis.

– Motstanden mot pelsdyroppdrett øker stadig. En opinionsundersøkelse utført for Dyrevernalliansen høsten 2014 viser at motstanden mot pelsdyroppdrett i befolkningen er på hele 68 prosent. Dette er en økning på 8 prosent bare de to siste årene. Blant bønder mener mange at pelsdyrnæringen skjemmer ut norsk landbruk. Og stadig flere i motebransjen tar avstand fra pels. Over 200 motekjeder og merker har sagt nei til pels, og de fleste motebladene i Norge har vedtatt retningslinjer mot å vise ekte pels.

– De gode nyhetene er at politikerne har våknet. Arbeiderpartiet, Venstre og SV har programfestet at de ønsker å avvikle pelsdyrnæringen i Norge. Miljøpartiet De Grønne og Rødt ønsker også et forbud mot næringen.

Anja Stang: – Overrasker meg

Også mangeårig pelsmotstander og moteprofil Anja Stang synes bruken av pels er unødvendig.

– Jeg har vært pelsmotstander siden jeg var 16, og forandrer ikke mening fordi et merke plutselig «breaker». Tvert imot! Danskene har et helt annet forhold til pels enn nordmenn, så det forundrer meg ikke at merket hauses opp der. Det som derimot overrasker meg er hvordan norske motejenter plutselig fronter pelsene på blogg og Instagram, som om ingenting har hendt, fordi det er et nytt og «hot» merke, sier hun til VIXEN.

LES OGSÅ: Se bloggbildene som fikk Instagram til å koke

Hun tror noe av populariteten til Saks Potts ligger i det at designet er moderne og signalene de sender ut er langt mer trendy enn hva andre mer tradisjonelle pelsplagg er.

– Med sterke farger kan de med mye godvilje nesten minne om fuskepels, selv om ingen legger skjul på at dette er ekte vare.

Hvilke signaler synes du motepersonligheter sender når de ikler seg pels?

– For meg vitner det om lite bevissthet rundt signalene de sender til unge og lettpåvirkelige følgere. Indirekte sier de jo at det er greit at dyrene betaler prisen for at de skal føle seg kule. Noe som vel ikke er spesielt kult, avslutter hun.

Hovedbilde: Privat.