Bærekraftig mote er i vinden, og nå kaster det svenske motehuset Filippa K seg på trenden med konseptet som lar deg leie klær i butikk. Positivt, kult og moderne, både for miljø og egen markedsføring, mener norske moteeksperter, som likevel ikke har tro på en trend. 

LES OGSÅ: Dette er Oslo-butikkene mote-Norge elsker

Lease-konsept

Filippa K Lease er en fortsettelse av motehusets fokus på bærekraftig mote, og lar kundene leie plagg i stedet for å kjøpe. Konseptet lanserers i utvalgte Filippa K-butikker, og alt i butikken kan leies. Ett plagg koster 20 prosent av prisen for fire dagers leie, og 15 prosent om plagget tidligere har vært utleid.

LES OGSÅ: Superstjerner er blitt den nye markedsføringskanalen, mener moteeksperter om trenden motebloggerne sverger til 

Konseptet er en del av Filippa Ks bærekraftige arbeid, og målet er å gi kunden en mulighet til å skape en kuratert garderobe; en garderobe som er mer enkel enn den er overdreven, heter det i pressemeldingen. Konseptet skal være en utforskning av både en ny forretningsmodell for Filippa K og nye forbrukervaner for en mer bærekraftig fremtid.

– Positivt, men ingen trend

Jostein Wålengen, konsulent og eier av konseptbutikken NR.9 og motenettstedet Melk & Honning, sier til VIXEN at han tror det først og fremst handler om signalet motehuset vil sende, men understreker at han ikke har troen på en ny trend.

– Filippa Ks engasjement er utvilsomt positivt, både for miljø og egen markedsføring. Leasing av klær, vesker og sko har vært testet flere ganger i Oslo tidligere, uten særlig hell. Nordmenn er nok for godt vant og med for stor kjøpekraft til at leie av antrekk føles som en relevant mulighet. Spesielt i det contemporary prissjiktet, som Filippa K ligger i. Sånn sett blir dette neppe noen kassasuksess for klesmerket, eller en ny trend blant moteinteresserte nordmenn. Kanskje gjør ikke det så mye for Filippa K – dette handler nok uansett mest om signalet de vil sende, sier Jostein til VIXEN.

– Kult og moderne

Også D2-journalist Anders Kemp roser engasjementet, men sier at han tror dette først og fremst er en merkevarestrategi fra det svenske motehuset.

– Det er jo en kul og moderne tanke, og et bra tilbud for kunden, kanskje særlig i kategorien festantrekk. Jeg vet om nok av menn, meg selv inkludert, som har hastekjøpt en eller annen blazer – som ligger der utdatert et halvår senere. Men om det er bærekraftig vet jeg ikke – jeg kan umulig se for meg at det er særlig lønnsomt i lengden. Dette er nok først og fremst en merkevarestrategi fra Filipa Ks side, sier Anders til VIXEN.

Fremtidens mote

Tidligere i år skrev vi om H&M som arrangerte Den store klesinnsamlingsdagen, der en rekke aktører, blant dem H&M og Fretex inviterte til dugnad for tekstilgjenvinning med Norges største innsamlingsboks. Det er ikke første gang H&M kaster seg på gjenbrukstrenden. Tidligere lanserte de en denimkolleksjon laget av resirkulert materiale. Flott med miljøbevissthet, mente blogger, som trodde trendperspektivet likevel var det viktigste. H&M har også gitt gammelt tøy nytt liv med en resirkluert denimkolleksjon stylet av noen av Danmarks fremste toppbloggere.

Også jeansmerket Nudie har kastet seg på gjenbrukstrenden med sitt Repair Shop som de åpnet i Oslo tidligere i år.

– Gjenbruk er blitt trendy, og bruk-og-kast-mentaliteten er virkelig på vei til å snu. Nå er det bærekraftig mote som er i fokus, og stadig flere merker, butikker, designere og motehus kaster seg på den grønne bølgen. Det er også en stadig større interesse for brukte klær  – se bare på alle motebloggerne som selger ut garderobene sine, sa VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir.

filippa-k2 filippa-k3