Tidligere denne uken kom nyheten om at den nye, norske moteuken Oslo Runway skal vise på Operaen. Vi spurte en håndfull norske motepersonligheter om hva de tror Oslo Runway betyr for mote-Norge. 

LES OGSÅ: Se hva designerne mener om den nye, norske moteuka

Samle mote-Norge

Oslo Runway er en ny, norsk motearena initiert av PR-byrået This Is Pr i samarbeid med L’Oréal, Redken og Mercedez-Benz med støtte fra Norwegian Fashion Institute (NFI). Oslo Runway åpnet dørene for første gang i august i fjor etter en vellykket prelanseringen tidligere på våren. Arrangementet fokuserte på norske designere som allerede er etablert på det norske markedet.

– Oslo Runway er et prosjekt som ønsker å samle hele mote-Norge. For å kunne vokse og utmerke seg både nasjonalt og internasjonalt er det viktig at bransjen står samlet. Det forarbeidet som er gjort viser at norsk motebransje er svært positive og vil støtte opp under dette arrangementet i august, sa prosjektleder hos Oslo Runway, Ditte Kristensen til VIXEN i forbindelse med prelanseringen i fjor.

Motepersonlighet: – Modig og viktig

Celine Aagaard, motejournalist og grunnlegger av Envelope.no;

– Oslo Runway er et steg i riktig retning for Norge som en motedestinasjon. Tross noen få barnesykdommer i fjor, fikk Oslo oppmerksomhet i internasjonal presse og fikk etablert seg, noe som naturligvis er ekstremt verdifullt både for designerne som viste, og for Oslo Runway sitt rykte. Jeg har jeg store forventninger til årets Oslo Runway, og synes det er fantastisk at Operean blir visningslocation. Så gjenstår det å se hvilke designere som skal vise, her har de nok fortsatt en jobb å gjøre med hensyn til fjoråret, sier Celine til VIXEN.

LES OGSÅ: Sjekk fashionistaenes beste Oslo Runway-antrekk

Marianne Theodorsen, motepersonligheter og blogger på Styledevil;

– Jeg syntes det er utrolig viktig og ikke minst modig å satse på en ny moteuke her i Oslo, og jeg hadde en utelukkende positiv opplevelse sist gang. Jeg håper og tror de prioriterer høy kvalitet på det som vises, og at interessen fra presse, publikum og designere er stor nok til at de kan holde på i mange år fremover, sier Marianne til VIXEN.

– Når alt kommer til alt er det jo avhengig av at de klarer å tiltrekke seg interessante designere av høy kvalitet. Det er igjen avhengig av at designerne faktisk får noe igjen for å vise på en arena som dette, så jeg håper pressen ser dette som en mulighet til å fokusere på det som faktisk betyr noe – det du ser på catwalken – og ikke hvilke kjendiser som kommer, og hva de eventuelt har på seg, som dessverre har vært tendensen tildligere. 

LES OGSÅ: ByTiMo var første designer ut på Oslo Runway-debuten

Jostein Wålengen, konsulent og eier av konseptbutikken NR.9 og motenettstedet Melk & Honning;

– Oslo Runway samler mote-Norge på en ny og frisk måte, og har gjort en god jobb med å ta over stafettpinnen fra Oslo Fashion Week. En felles plattform for bransjen er alfa og omega. Målet om å samle forholdsvis lille mote-Norge er på mange måter allerede nådd, med et solid oppmøte av presse. Sånn sett er det svært positivt at et PR-byrå står bak. De kjenner disse markedskreftene. Så langt har visningene hatt mest å si for nettopp media og bloggere – om iniativtakerne klarer å nå innkjøpere gjenstår å se. Forhåpentligvis kan Oslo Runway knyttes tettere opp mot en messe, og dermed favne enda bredere, sier Jostein til VIXEN.

LES OGSÅ: Slik får du makeupstilen fra By TiMo-visningen

– For at norsk design skal bli økonomisk bærekraftig, som er det viktigste, er man avhengig av å nå utover landegrensene. Et samarbeid med VisitNorway eller lignende ville vært gunstig for Oslo Runway. De må på sikt også hanke inn utenlandske innkjøpere, slik København og Stockholm i stor grad har lykkes med. Dette henger tett sammen med sponsorer, og finansielle muskler. Om det finnes tilstrekkelig kapital og investorvilje i Norge for å nå dette, gjenstår å se.

VIXEN-redaktør: – Seriøst og spisset

Ida Elise Eide Einarsdóttir, redaktør i VIXEN, mener Oslo Runway er viktig for norsk motebransje.

– Det er ikke bare fordi vi trenger en norsk moteuke, men fordi Oslo Runway er både en seriøs og spisset versjon som tar mote på alvor, sa hun til Dagbladet i fjor.

– At anerkjente og erfarne motemerker som By TiMo slutter seg til arrangementet viser at Oslo Runway blir tatt på alvor – så gjenstår det å se om de klarer å nå det hårete målet om å samle mote-Norge. De har i alle fall oddsen på sin side for både nasjonale og internasjonal suksess, sa Einarsdóttir.