Oslo Runway, den nye, norske moteuken med mål om å samle mote-Norge, gikk av stabelen denne uken med to fulle dager med visninger for redaktører, stylister, motebloggere, fashionistaer og andre motepersonligheter. Se bildene fra Oslo Runway dag 1 her og dag 2 her.

programmet stod både etablerte og mer up and coming designere. I tillegg var det flere som viste utenom programmet, blant annet det norske motemerket IBEN som etter fire sesonger på markedet inviterte til sin første motevisning torsdag.

VIXEN tok en prat med designeren bak merket, Anh-Marthe Storheil, som også står bak Storheil Agency og Støy Retail.

Vil løfte norsk mote

Gratulerer med vel overstått! Hvordan var det å ha sin første visning etter fire sesonger på markedet?

– Det var nervepirrende, spennende og utrolig gøy! Spesielt når man får så gode tilbakemeldinger!

Hvordan har veien fra dere startet IBEN til å vise under den nye, norske moteuken vært?

– Det har vært vanvittig lærerikt. Det er spennende å hele tiden jobbe med å utvikle oss og bygge en sterk merkevare med tydelig identitet. Det har hele tiden vært viktig for oss å bygge opp IBEN og hennes dna på riktig måte, og det er derfor ekstra gøy å få flotte tilbakemeldinger nå. Vi er veldig glade for å se at våre samarbeidspartnere som kjøper IBEN vil fremme norsk mote. Vi ser at butikkene er klare for det, og at klærne selger ut av butikk.

Hvordan vil du selv beskrive IBEN?

– Innovativ og komfortabel. Klærne våre skal passe enhver kropp selv om personligheten vi har tilegnet IBEN er en tomboy. IBEN er sterk og moderne, hun representerer jenta som verdsetter en tilbakelent og cool måte å kle seg. Komfortable, rene plagg med et hint av androgynitet som definerer en særegen stil. En identitet som fascinerer deg. Vi har en lidenskap for godt håndverk og gode kvaliteter. Ved å flytte store deler av produksjonen til Europa, har vi mulighet til å dyrke dette.

Hva lar du deg som designer inspirere av?

– Mennesker, omgivelser og følelser. Jeg inspireres også av de personlige egenskapene vi har tilegnet IBEN. Innovative, kreative og dyktige mennesker – lekne personligheter med en sans for detaljer.

Hva er planen for IBEN videre?

– Vi ønsker å være med på å løfte norsk mote mot en internasjonalt marked. Vi vil være tydelige på vår egen stil, tørre å skille oss ut og hele tiden utvikle oss. I løpet av det neste året vil vi bevege oss ut på det nordiske markedet og videre internasjonalt. Det er også utrolig viktig å fortsette som vi har gjort fra starten, å bygge IBEN på den gamle måten via et godt samarbeid med våre kunder. Det er viktig å poengtere verdien av butikkene som tør å satse på norsk mote. Jeg vil hylle dem for at de er med på å bygge nye brands.

Hva er ditt tips til aspirerende designere? 

– Jeg tror på en balanse mellom det innovative og kommersielle. Det er også viktig å tilegne seg erfaring og forståelse rundt salg, og samtidig skape sitt eget personlige dna.

Se alle bildene fra IBEN AW16-visningen her;

IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16 IBEN AW16