Lauren Wasser er på alles lepper for tiden. Nå er den Los Angeles-baserte modellen, som nærmest mistet livet etter den sjeldne tampongsyken, ansikt utad for klesmerket Noisy may.

LES OGSÅ: Derfor er denne Dolce & Gabbana-kolleksjonen så viktig

Måtte amputere

Med sine 180 centimeter, blonde hår og blå øyne er det kanskje ingen overraskelse at det var modell hun skulle bli. Lauren Wassers modellkarriere startet faktisk allerede da hun to måneder gammel ble avbildet sammen med moren i italienske Vogue.

Men i 2012 ble hun rammet av det sjeldne syndromet toksisk sjokksyndrom, også kjent som tampongsyken. Det førte til at hun fikk koldbrann og måtte amputere den ene leggen.

Tilbake som modell

Nå er hun imidlertid tilbake som modell, og etter å ha hatt modelloppdrag for blant andre Nike og gått på catwalken under sesongens New York Fashion Week, fortsetter hun nå sitt samarbeid som muse og kampanjemodell for klesmerket Noisy may.

– For meg er en muse en som inspirerer deg og som får deg til å tenke utenfor boksen. En som gir deg et nytt syn på skjønnhet, livet eller mote, sier Wasser.

– Vi har ikke bare sett etter vår nye kampanjemodell, men vår nye muse. I Lauren har vi funnet en person som står for alle ting som er Noisy may; hun er opprørsk, leken og har masse attitude. Dessuten er hun veldig ekte, noe som er superviktig for oss, sier Thomas Bay, International Marketing Manager for Noisy may i en pressemelding. 

Trend

Stadig flere merker, butikker, designere og motehus går nye veier for å finne modeller, ambassadører og ansikt utad som kan utfordre både det klassiske skjønnhetsidealet og bryte med kjønnsgrenser.

Nylig ble det kjent at H&M Sport innleder et samarbeid med Caitlyn Jenner. Tidligere i vår kom også nyheten om at klesgigant Zara lanserer sin første kjønnsnøytrale kleskolleksjon. Weekday har lenge vært opptatt av å bryte kjønnsgrensene, og lanserte denne våren en unisex jeans. I fjor høst lanserte hårpleiemerket Redken den transseksuelle modellen Lea T som sin muse, mens Acne på sin side vakte bloggoppsikt da kreativ leder og gründer Jonny Johansson brukte sin 11 år gamle sønn som kampanjemodell.

Noisy may SS16 Noisy may SS16 Noisy may SS16 Noisy may SS16 Noisy may SS16 Noisy may SS16 Noisy may SS16