Tidligere i vår skrev vi om Weekday som har latt seg inspirere av forholdet mellom kroppen og klærne som dekker den i sin SS16-kolleksjon. Den tråden hentes opp igjen i det som er kleskjedens første badetøykolleksjon.

LES OGSÅ: Se kjedebutikkenes vårtrender

Hyllest til kroppen

Weekday Swim 2016 henter nemlig inspirasjon fra kroppens egne linjer. Fokuset er på rene linjer og negative rom der 90-tallsinspirerte former får en moderne vri. Kolleksjonen består av bikinier, one-pieces og badeshortser som kan brukes både som badetøy og som kan brukes både alene og lag på lag i farger som svart, hvitt, oransje og sølv.

– Badetøykolleksjonen omfatter former, linjer og negative rom som en hyllest til kroppen. Det er en fortelling om selvutfoldelse og personlig stil for Weekday-kunden som er i sommerstemning, sier Louise Lasson, kreativ direktør i Weekday. 

LES OGSÅ: Måtte amputere leggen, nå er hun tilbake som modell

VIXEN-redaktør: – Riktig og viktig signal

Med den nye kolleksjonen slippes også en rekke kampanjebilder som viser badetøyet på ulike kropper. Det sender et viktig signal, mener VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir.

– Med disse kampanjebildene setter Weekday fokuset på noe så normalt, men likevel viktig som kroppen og det faktum at vi alle har forskjellige kropper. Det er et riktig og viktig signal i en tid der kroppspresset er større enn noensinne. Jeg håper vi får se flere slike kampanjer i månedene og årene som kommer, ikke bare fra Weekday, men også fra andre kleskjeder, designere og motehus, sier Einarsdóttir. 

Weekday Swim er i butikk fra 4.mai.

LES OGSÅ: Weekday åpner tre nye butikker, se hvor her