De har blitt kåret til Årets butikk, fått skryt fra Oslos ordfører og ikke minst blitt favoritten til norske moteredaktører, stylister, bloggere og andre motepersonligheter. Nå fyller F5 Concept Store tre år. 

LES OGSÅ: F5 er Norges hotteste motebutikk akkurat nå

Denne uken rundet F5 Concept Store tre år i drift. En stor seier for en lite familiebedrift, og en liten seier for en stadig større norsk motebransje, mener brødrene bak. F5 åpnet dørene for første gang i mai 2013 som den eneste aktøren i hovedstaden som fokuserer utelukkende på norsk mote. Butikken, som drives av brødrene Emil, Benjamin og Alexander Krystad Marthinsen, ble på rekordtid en av Oslos hotteste butikker og kan også smykke seg med tittelen Årets butikk etter å ha vunnet den prestisjetunge bransjeprisen i fjor.

LES OGSÅ: Norske Black Rat til Topshop

– Da vi åpnet for tre år siden, var norsk mote på alle måter en underdog i sitt eget hjemmemarked. Det var relativt få designere og merker som satset seriøst, og enda færre aktører som var med på å trekke disse opp og frem. I dag er situasjonen en helt annen. Da vi åpnet kunne man telle antallet merker i butikken på en hånd, mens vi nå selger rundt 20. Dette er en god pekepinn på utviklingen, mener Alexander Krystad Marthinsen.

F5-brødrene kan nemlig melde om en årlig økning i omsetning på rundt 50 prosent.

– Vi startet opp som en liten nisjebutikk, med en varepakke for spesielt interesserte, og en lav omsetning. Responsen fra bransjen og miljøet var imidlertid god, og vårt inntrykk er at mange forbrukere der ute virkelig har begynt å få øynene opp for norsk design, sier Emil. 

LES OGSÅ: Dette mener norske motepersonligheter om Oslo Runway

I tillegg til F5 Concept Store designer og produserer brødrene to egne merker, Arct og GRAA, og jobber aktivt med å bygge både egne merker og norsk mote som helhet både her hjemme og i utlandet.

– Å bygge nosk mote stekrt har vært en del av vår forretningsplan siden begynnelsen. Vi jobber tett med Norwegian Fashion Instiute og Norwegian Fashion Hub, og er glade for den lave terskelen for samarbeid mellom norske motebedrifter. Å gå sammen med andre designere og merker for å fremme norsk design i utlandet er også et sentralt element i vår strategi, og til nå har vi vist frem norsk mote i både København, London, Paris, New York og Shanghai, forteller Alexander. 

Under Oslo Runway tidligere i vår var også F5 inkludert, med en samlet motevisning med de fire merkene Christina Ledang, AÙMA, GRAA og Arct.

LES OGSÅ: Se, her er norsk design på catwalken i New York

Alle foto: Tuva W. Dyvik

DSC_4181 DSC_4190 DSC_4121 DSC_4203 DSC_4221