Har du også blitt bitt av Skam-basillen? Da har du sikkert fått med deg genseren alle snakker om. Den har fått sosiale medier til å koke etter at flere norske bloggere, it-girls og motepersonligheter har blitt sett med den på. Blant aktørene som har kastet seg på trenden er nettstedet itgenser som lanserte sine sine Noora + William-gensere tidligere denne måneden og som har blitt omtalt blant annet på Enevelope som nettopp sesongens it-genser, Facebook-siden Fordi vi elsker SKAM og Unframed. VIXEN tok en prat med jentene bak sistnevnte.

Elsker du som oss bloggere? Da bør du sjekke ut 6 beautyvloggere du bør følge på Youtube6 treningsbloggere du bør følge5 norske beautybloggere du bør følge, 6 kjendisbloggerne du bør følge og 8 interiørbloggere du bør følge.

Mens både Envelope-gründer Celine Aagaard, Camilla Pihl og jentene i Costume-redaksjonen har blitt sett med genserne fra itgenser er Marie Murstad og Tinashe Williamson noen av de som har delt bilde av seg selv i genserne fra Unframed. Det samme har jentene bak konseptet, Celine Mee Storrvik og Viktoria Maria Reier. Hørt navnene deres før? Jepp, det er bloggerne bak den kreative bloggen og nettmagasinet Into Dust, før jentene gikk hver til sitt, Celine blant annet med bloggen The Journal som var blant bloggnykommerne vi elsker. Nå har de funnet sammen igjen, og resultatet er merket Unframed, et konsept som ble til i kjølvannet av supersuksessen Skam.

Vi synes det er fett når jenter er litt cowboy og er skikkelig pro andre gründerjenter med samme tankegang

– Vi valgte å lansere Unframed med fokus på Noorhelm-fenomemenet Skam har skapt fordi alle har en Wilhelm og fordi aller er litt Noora. Vi er begge pinlig opptatt av serien og synes det var noe mer symbolsk over å bruke kallenavnet Wilhelm istedetfor William, sier Celine, som ikke er alene om å lage uoffisielt merch. 

LES OGSÅ: Nathalie Helgerud er ny ambassadør for DNA

Ideen til konseptet fikk jentene idet det smalt på Instagram da en av dem la ut et bilde av seg selv i en genser.

– Unframed ble rett og slett laget på en uke. Ideen og visjonen har ligget der lenge, men selve gjennomføringen har vi jobbet ekstremt intensivt med nå. Vi er heldige som har hatt med oss en stor heia-gjeng som har hjulpet oss der vi har stått fast, og som har hatt troen på oss. Unframed med sin filosofi gjenspeiler også i sånn måte oss – to jenter med bein i nesa som tør å satse på det de tror på. Vi synes det er fett når jenter er litt cowboy og er skikkelig pro andre gründerjenter med samme tankegang, sier Celine og Viktoria.

LES OGSÅ: Se bildene fra Chanels Cuba-visning

Hvorfor tror dere Skam har blitt så populært?

– Skam har blitt så stort fordi de som nå går på videregående kjenner seg igjen og de som er på vår alder ser det nostalgiske og flyktige i det som var. I tillegg er det en innovativ måte å skape på. Sist, men ikke minst skal manusforfatter og regissør ha verdens største applaus for å ha skrevet noe så enkelt og ufattelig vanskelig som en serie om og for 16-åringer. Serien er aktuell, våger å ta standpunkt på en ikke-klein måte, og er så sterkt skrevet at du bare kan drite i det, sier Celine. 

Det nyoppstartede merket skal speile jentenes forkjærlighet for alt som er eklektisk og som ikke kan puttes i bås, samt deres kjærlighet til popkulturelle fenonomer, spisse quotes og storytelling i tekst og visuelt. Med andre ord; Skam er bare starten.

– Vi begynner med en Skam-edition, men vil fortløpende komme med mange spennende produkter vi håper vil falle i smak, sier Viktoria som sammen med Celine lanserer konseptet fredag med det jentene beskriver som kribling i magen, et hav av forhåndsbestillinger og et huge crush på William.

LES OGSÅ: Toppblogger Anette Haga: – Blogging har åpnet mange dører for meg

UNFRAMED-Marie-Murstad-Norhelm-Sweat

Marie Murstad i Skam-genseren. Foto: @marie_murstad via Instagram.

UNFRAMED-Tinashe-Noorhelm-sweat

Tinashe Williamson i Skam-genseren. Foto @tinashewilliamson via Instagram.

UNFRAMED-Celine-Mee-Noorhelm-Sweat

Celine Mee Storrvik står sammen med Viktoria Maria Reier bak konseptet Unframed. Her i egen genser. Foto: @unframedno via Instagram.