I august er det igjen klart for det som fortsatt omtales som den nye, norske moteuka, nemlig Oslo Runway. Nå er endelig første del av visningsprogrammet klart.

LES OGSÅ: Derfor gleder vi oss til Oslo Runway

For noen måneder siden kom nyheten om at Oslo Runway inntar Oslos nye storstue, Sentralen, i august etter å ha vist på Operaen tidligere i vår og Kulturkirken Jakob før det.

– Vi har vært i dialog med Sentralen siden i fjor og er svært fornøyde med at dette blir vår arena for SS17. Det er en fantastisk location, og bygget har flere rom som gir oss større muligheter for variasjon, sa prosjektleder for Oslo Runway, Ditte Kristensen fra This Is Pr. 

Nå er også første del av programmet for høstens Oslo Runway klart. Det består av åtte store visninger; Admir Batlak i samarbeid med bydelen Aker Brygge, ByTiMo i samarbeid med Paleet, Cathrine Hammel, FWSS, Cala & Jade og Diemme i samarbeid med Eger, Holzweiler, Johnny Love, Moods of Norway og Veronica B.Vallenes i samarbeid med Steen&Strøm Department Stores.

–  Vi fikk en del konstruktive tilbakemeldinger i forhold til programmet i fjor, og det har vi gjort noe med. De åtte første vi går ut med er de som skal ha større visninger. I tillegg vil vi litt senere annonsere diverse andre arrangementer som vil foregå under Oslo Runway i august. Vi har etterstrebet kontinuitet og er utrolig glade for alle merkene som har søkt om å få vise. Dessverre er vi ikke helt på det stadiet enda hvor vi kan ta på oss alle. Vi gleder oss alle masse, og jeg kan love at det vil være et allsidig program med masse inspirasjon fra norske merker, sier Ditte Kristensen til VIXEN om programmet, som tyder på at samarbeidet mellom hovedstadens high-end varehus og designerne fortsetter.

Holzweiler var blant merkene som fikk aller mest oppmerksomhet under vårens Oslo Runway med sin visning stylet av superstylist Veronika Heilbrunner. Nå står de igjen på programmet for høstens utgave av den nye, norske moteuka.

– Det er viktig for oss å vise under Oslo Runway fordi Norge er vår hjemmebane, og selv om vi har store globale mål tror vi på at man må være sterk og synlig på hjemmebane først. Oslo Runway har på utrolig kort tid skapt en profesjonell arena hvor det er mote som står i fokus og hvor vi som bransje kan stå samlet med alle fantastiske synergier det gir, sier Susanne Holzweiler til VIXEN. 

Oslo Runway åpnet dørene for første gang i fjor etter en vellykket pre-visning. Den nye, norske moteuken ble tatt godt i mot av et samlet mote-Norge, og har fått skryt fra både norsk og internasjonal motepresse i tillegg til redaktører, it-girls, bloggere og designere.

LES OGSÅ: Dette mener designeren om den nye, norske moteuka

Også høstens program skal være en blanding av etablerte designere og nyere talenter, som alle viser sine fremtidige kolleksjoner for innkjøpere, presse og opinionsledere. Etter debuten påpekte flere norske motepersonligheter, blant dem VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einarsdóttir, at Oslo Runway burde åpne dørene også for mer up and coming-designere etter et uttalt fokus på allerede etablerte designere. Den kritikken tok de til seg, og vårens program inkluderte også nykommere som AÙMA, GRAA og Arct.

– Alle som har visninger denne dagen er nye for Oslo Runway, og det er et viktig signal fra bransjen at vi får lov til å fylle dagen med det beste norsk mote har å by på. Vi er nå ett skritt nærmere vårt mål om å samle hele mote-Norge, sa Kristensen. 

Oslo Runway går av stabelen 24. og 25. august på Sentralen i Oslo.

Klarer du ikke å vente til august? Se bildene fra vårens Oslo Runway dag 1 her og dag 2 her.

VIXEN følger Oslo Runway tett. Følg oss for oppdateringer om den nye, norske moteuka.

Husk at vi også har et eget nyhetsbrev. Du kan enkelt melde deg på nyhetsbrevet her.