Relanseringer vil ingen ende ta, og ettersom retrobølgen fremdeles er over oss er det ingenting som tyder på at trenden er i ferd med å snu. Nå relanserer adidas Originals Gazelle med supermodell Kate Moss i spissen. 

LES OGSÅ: adidas gjør avfall til løpesko

Relanseringen av den ikoniske skomodellen markeres med et globalt samarbeid med Doug Abraham, bedre kjent som den digitale kunstneren @bessnyc4, og frontes av supermodell Kate Moss.

Som en del av samarbeidet har Abraham tolket et ikonisk fotografi av Moss iført adidas Originals Gazelle fra 1993. Med lett gjenkjennelige referansepunkter fra popkulturen skaper han et nytt og moderne visuelt uttrykk ved å låne fra fortiden for å skape fremtiden.

– Kollektive referansepunkter er det som bidrar til å skape fremtiden. Da vi begynte arbeidet med å relansere Gazelle så vi tilbake til de opprinnelige kulturelle referansepunktene som har formet skoen og skapt dens identitet og autensitet. Kate Moss har alltid hatt en forbindelse til adidas Originals, og hennes ikoniske bruk av skoen på nittitallet har gjort Gazella til en viktig del av vår populærkultur, sier Nic Galway VP ved Global Design i adidas Originals.

Gazelle ble først introdusert på sekstitallet, og har siden den gang vært en viktig del av ulike populærkulturer og subkulturer. Aller best husker vi den kanskje fra nettopp 1993-fotografiet av Kate Moss.

– Gazelle var den skoen alle gikk med på nittitallet. Den er tidløs og lar seg ikke datere. Jeg har alltid, og vil alltid være en adidas-jente, sier Kate Moss.

LES OGSÅ: Se NikeCourt x Liberty-kolleksjonen her

RELANSERING: Det ikoniske bildet fra 1993 har blitt retolket av kunstneren @bessnyc4. Foto: @bessnyc4.

RELANSERING: Det ikoniske bildet fra 1993 av Kate Moss med adidas Originals Gazelle-sko har blitt retolket av kunstneren @bessnyc4. Foto: @bessnyc4.

@bessnyc4

KUNSTNER: Doug Abraham er mannen bak @bessnyc4.