I år feirer Line of Oslo ti år i den norske motebransjen – vi tok en prat med designer Line Varner om hemmeligheten bak suksessen, tipsene for å lykkes i motebransjen og veien videre. 

LES OGSÅ: Oslo Runway-sjefen: – Vi fortsetter oppover og utover

Er du opptatt av norsk mote bør du få med deg vår portrettserie med menneskene som har gjort suksess i den norske motebransjen – få moteblogger og Eger-direktør Nina Buzzis beste tips til hvordan du når helt til topps i motebransjenhvorfor PR-sjef Eva Wigert Næss mener motebransjen ikke er som The City, toppblogger Lene Orvik som har designet sin tredje kolleksjon for Bik Bok, Anette Haga som har gjort karriere ut av motebloggen og Norges nye modellyndling Anna Skavlan om den tøffe modellbransjen.

Gratulerer med 10 år! Hva er hemmeligheten? 

“Tusen takk! Det har vært en fantastisk reise! Hemmeligheten er passion, hardt arbeid og at jeg fant en nisje som manglet i markedet, som nå er videreutviklet til en fullverdig kolleksjon”.

Hvordan var oppstarten? 

“Oppstarten var fantastisk og overveldende! Jeg jobbet helt alene opp til 5 millioner, da forstod jeg at det var på tide å begynne å sove om natten igjen. Og har siden den tid knyttet til meg de beste jentene. Det viktigste er å ha passion, og å ha det gøy hver dag, da blir det å jobbe mye, mye enklere. Det handler om å brette opp ermene og stå på.”

Hva kjennetegner Line of Oslo?

“Line of Oslo har plagg med det lille ekstra. Casual fashion – jeg vil at alle skal være fine hver dag, og ikke bare på fest! Derfor leverer vi alt fra joggebukser til fine kjoler, men på en laidback måte. Vi setter kvaliteter i høysetet, og kolleksjonen bærer alltid stort preg av kvinnen. Feel good, look good. Føler du deg bra, presterer du bedre. Et typisk Line-antrekk kan være jeans, boots og en fabolous bluse eller strikkegenser, som du føler deg feminin i.

Hvor finner du inspirasjon? 

“Hos kvinnen! I alle land og alle lag. Jeg reiser mye; Paris, London, New York, Italia. Jeg hunter high and low på vintage markeder, går gatelangs, og elsker film og blir svært inspirert av gamle filmer. Jeg er fascinert av sterke kvinner; alt fra Coco Chanel til Queen Elizabeth!”

Omsetningen som har økt siden i fjor vitner vel om at ti år bare er begynnelsen? 

“Det føles fantastisk! Vi har kunder i Tyskland, Italia og England, men ønsker nå å gå dypere inn i hvert land. Og veldig morsomt er det at New York viser interesse for Line of Oslo.”

Stadig fler designere og motehus går nye veier for å finne ansikt utad som kan utfordre det tradisjonelle skjønnhetsidealet – hva tenker du om det? 

“Jeg har fra dag én heiet på naturlige, sporty jenter, og absolutt ikke de tynneste. Kvinnen i seg selv er så spennende og vi er mye mer opptatt av kvinnen som tusenkunstner, multitasker og omsorgsperson. Vi som et brand har påvirkningskraft og det tar jeg svært seriøst. Derfor bruker vi sunne og sporty jenter.”

 Hva er dine tips til de som vil inn i motebransjen?

“Det viktigste er å ha en idé som er salgbar mot markedet! De må være forberedt på at det er tøft å komme inn på markedet og at det derfor er viktig at de har noe å tilby kunden som ikke finnes fra før. Du må være unik. Du må god kjennskap til alle ledd, fra tegnebord, produksjon, til leveranse hos kunden. Man må aldri undervurdere markedet/kunden, og man har ingen overlevelsesmuligheter om man ikke leverer 100%. Man har én sjanse! Det er viktig å tenke at man skal overleve, uansett hvilket nivå man skal legge seg på. Dette er hardt arbeid, og man må virkelig elske det man gjør!”

Hva er målet videre? 

“Holde stødig kurs og beholde profilen vi alltid har hatt. Jobbe enda tettere med kunden; alt handler om samarbeidet med dem. Målet er å jobbe mot nye arenaer for å fortelle hele verden hvor bra Line of Oslo er. Det aller viktigste for meg, er at vi jentene på Line of Oslo har det kjempegøy underveis. Jeg hadde ikke klart meg uten jentene på kontoret – de er mine heroes!”

Se bildene fra Line Of Oslos jubileumsvisning her:

Alle foto: Kilian Munch/Reisverket AS

154_KIL-3637[5] 185_KIL-3712[3] 205_KIL-3770-kopi[3] 178_KIL-3694[3] L1040661-(1)-kopi[3] L1040719-(1)[3] L1040770-(2)[3]