VIXEN Blog Awards

KRITISK: Blogger Marna Haugen går hardt ut mot det hun mener er “skrape tynne” modeller i motebransjen. Her med mannen, komiker og blogger Ørjan Burøe på VIXEN Blog Awards tidligere i år. Foto: Lars Asheim/Canon. 

Den siste måneden har motebegivenhetene stått i kø. Blant annet har den nye, norske moteuka Oslo Runway både hedret unge, lovende designere og gitt hele 16 norske designere muligheten til å vise sine kreasjoner til både nasjonal og internasjonal motepresse. Men selv om norsk motebransje endelig begynner å få et mer seriøst omdømme og er med på å sette norsk mote på kartet, stormer det fortsatt om både skjønnhetsidealer og størrelse i modellbransjen. 

LES OGSÅ: Mote-Norge: – Slik har moteåret 2016 vært til nå

Det er tydelig at motebransjen er i utvikling, og flere store merker går nye veier for å finne modeller, ambassadører og ansikt utad som bryter med de tradisjonelle idealene når det kommer til både kjønn, alder, seksuell legning, hudfarge og ikke minst størrelse. I forhold til sistnevnte har franske myndigheter nylig implementert retningslinjer for å sikre sunne modeller på catwalken, mens den seneste sesongen Top Model Curves fokuserer på nettopp modeller med kurver. Men vi har kanskje ikke nådd mål riktig enda?

Det mener i alle fall toppblogger Marna Haugen Burøe bak bloggen Komikerfrue. I et blogginnlegg titulert “Kan noen gi modellene et knekkebrød?” går hun hardt ut mot modellbransjen i etterkant av et uspesifisert moteshow.

“Jeg var på et moteshow og der var modellene så skrape tynne at jeg ble helt forstyrret. Jeg fikk ikke med meg et eneste plagg, de slang jo bare rundt de magre kroppene til jentene. Jeg har sett flere visninger i København, her i Oslo og på motebloggernes snapchatter og det er gjennomgående at modellene har blitt helt sinnsykt tynne”, skriver Marna i blogginnlegget.

PR- og kommunikasjonsansvarlig i Team Models, Alexander Norheim, som var ansvarlig for castingen av modeller til Oslo Runway tidligere denne måneden, er overrasket over toppbloggerens formuleringer.

Alexander Norheim

OVERRASKET: Alexander Norheim ved Team Models mener det er viktig med kritikk, men er overrasket over hvordan det fremstilles. Foto: Privat.

“Jeg ble veldig overrasket over måten hun fremstiller det på, spesielt når hun sammenligner modeller med hunder på hundeutstilling. Jeg blir også overrasket at folk som ikke nødvendigvis kjenner bransjen eller modellene tenker at de sulter seg”, sier Alexander til VIXEN.

Han forteller at han, som en del av bransjen, jobber med å forsikre seg om at modellene er sunne.

“Jeg synes det er viktig med kritikk uansett hva slags bransje man jobber i, og skjønner at størrelse er noe man ofte tar opp i modellbransjen. Nå skal det sies at Frankrike, med en såpass stor modell- og motebransje, har et helt annet behov for retningslinjer. Her i Norge er jeg i konstant kommunikasjon med både byrå og designere for å sørge for at jentene er sunne. Som casting director har man mye makt, og med det følger også et stort ansvar”, sier Alexander, som understreker at det ikke bare er mål som er viktig når det kommer til modeller. 

“Når jeg ser etter modeller, ser jeg først og fremst etter hva slags energi og utstråling de har når de er på casting eller som jeg har sett under tidligere visninger. Det er fordi det pleier å være den samme energien som de utstråler på catwalken.”.

Også prosjektleder for Oslo Runway Ditte Kristensen ved This Is PR forteller at de har stort fokus på å sikre sunne modeller på catwalken.

“Vi har stor tillit til vår castingdirektør Alexander Norheim. Han har direkte dialog med de forskjellige modelbyråene, for det er viktig for oss at sunne modeller går catwalken under Oslo Runway. Alle modeller blir behandlet og sørget for ordentlig, det er en hovedprioritet. Derfor er det alltid tilgang til mat og drikke under Oslo Runway. Når det er sagt vil jeg gjerne poengtere at alle mennesker er unike og skal behandles med respekt uansett form og størrelse”, sier Ditte til VIXEN.

Amar Faiz, grunnlegger av modellbyrået IdolLooks, påpeker at hans byrå etterstreber sunne modeller, men mener man må innse at modellbransjen ikke er for alle.

“Denne kommentaren er noe jeg har lest og sett mange ganger før. Jeg forstår frustrasjonen, og hun har helt rett, men det er mange faktorer som påvirker bransjen og deres avgjørelser. Jeg synes det viktigste er å ta tak i castingansvarlig og designerne her. Deretter modellbyrået. Modellbyråene leverer det kundene vil ha. Selv er jeg superstreng når det kommer til kropp, vekt og så videre. Vi i IdolLooks er kjent for å ha vakre, sunne jenter kontra andre byråer. Jeg kaller meg selv feminist og er veldig for alle typer kroppsfasonger, men her må jeg understreke at modellene må ha en trent og sunn kropp om det så er en tynn jente eller såkalt “plus size”-modell – selv om jeg egentlig hater det ordet. Jeg er sucker for 80-tallsmodeller, og det er det jeg vil ha tilbake. Jeg jobber intenst med det”, sier Amar Faiz til VIXEN.

Amar Faiz

IKKE FOR ALLE: Amar Faiz ved IdolLooks mener modellbransjen ikke er for alle. Foto: Privat.

Han forteller videre at presset i motebransjen ikke er noen hemmelighet, og at de som modellbyrå er observante dersom noen av modellene lar det gå inn på seg.

“Hvis jeg ser at noen sliter, som skjer fra tid til annen, blir det mange runder med meg i tillegg til at de blir fulgt opp av profesjonelle folk, blant annet ernæringseksperter, personlig trenere og noen ganger psykolog”.

Har dere noen retningslinjer for å sikre sunne modeller på catwalken eller er det noe som bør implementeres? 

“Absolutt, men dessverre blir de feiet under teppet hver sesong. Jeg synes man bør ta tak i castingansvarlige og designerne. Dessverre er det jo gjerne slik at mange jenter sliter – er de slanke vil de ha former og har de former vil de være slanke. Det kan skyldes både mote- og mediabransjen hvor kvinnekroppen alltid er i fokus og alltid blir diskutert. Kanskje er løsningen at vi må slutte å snakke om det og slutte å skrive om det? Når det er sagt er det nå engang slik at ikke alle kan bli modeller og heller ikke burde ha et ønske om det. Mitt spørsmål til alle som snakker om kropp, size zero, curves og så videre er; har du noengang sett en curvy svømmer, ballettdanser eller sprinter? Modeller er som idrettsutøvere, det er mål og krav som må oppfylles for å kunne prestere på høyt nivå. Det er ikke en bransje for alle”. 

Størrelsedebatten er ingen nyhet, men har de siste ukene blusset opp igjen blant annet i sammenheng med den nye sesongen av Top Model, der det ikke er satt noen krav til størrelse. VIXEN-redaktør Ida Elise Einarsdottir skrev følgende i en kommentar i Dagbladet:

“Motebransjen er i endring. Det er det ingen tvil om. En av måtene det merkes på er den stadig mer utbredte bruken av utradisjonelle modeller både på catwalken, i motemagasiner og i reklamekampanjer. Modeller som utfordrer det klassiske kroppsidealet og skjønnhetsidealet i motebransjen, og som også er med på å viske ut kjønnsgrenser (…) Kroppsidealet er i endring, og vi kan ikke og vil ikke lenger slå oss til ro med at standarden i motebransjen er forbeholdt én type kropp. Og hvorfor skulle vi? Trenden i tiden er mangfold – også når det kommer til kropp”, skriver hun i kommentaren på Dagbladet

Også Top Model-programleder, Janka Polliani, har uttalt seg om størrelsedebatten. Også hun mener at noe av problemet ligger i hvordan man snakker om størrelser:

“På catwalken verden rundt har vi sett en endring ved at det er blitt brukt flere curvy modeller – så ting er i ferd med å endre seg. Men, jeg synes vi skal slutte å fokusere på størrelser. Det ville jo vært fantastisk om modeller ble booket uavhengig av størrelser og at vi kan se skjønnhet i mer enn det som er blitt modellnorm”, sier Janka til VIXEN.

VIXEN har vært i kontakt med Marna Haugen Burøe som ikke ønsker å kommentere saken ytterligere.