For bare ni år siden solgte Zoe Boikou makeupbørster på eBay fra stuen sin. Nå har hun sitt eget globale beautymerke med 50 ansatte. VIXEN tok en prat med beautygründeren da hun var i Norge i forbindelse med åpningen av flagship-avdeling på Douglas i Bogstadveien.

LES OGSÅ: Nå kommer Kylie Jenners favoritthudpleiemerke til Norge

Zoe Boikou er dama bak en av beautyvloggernes største snakkiser, nemlig Zoeva. Merket, som begynte med kun et utvalg makeup-koster, er raskt blitt et av de mest ettertraktede i skjønnhetsverden.

– Zoeva startet i stuen min for syv år siden. Jeg lette etter gode sminkebørster, men kunne ikke finne noen til overkommelige priser. Jeg er ikke makeup-artist, jeg bare elsket kosmetikk – noe jeg fremdeles gjør. Det startet med at jeg solgte rimeligere sminkebørster fra stuen min på eBay. De solgte raskt, noe som fikk meg til å innse at det må være mange kvinner der ute med samme problem som meg. Derfor fortsatte jeg å utvikle Zoeva for meg selv hjemmefra, sier Zoe til VIXEN. 

Det tok ikke lang tid før etterspørselen tok av. Youtube og bloggere har vært en stor del av veien til suksess.

– Jeg merket Youtubernes innflytelse etter at en populær blogger i Italia hadde kjøpt børster fra meg og anbefalte den på kanalen sin. Jeg skjønte ikke hvor all denne trafikken plutselig kom fra over natten, men det var altså fordi hun hadde promotert det. Bloggerne har stor påvirkningskraft med sin bevissthet og kredibilitet.

– YouTube og Facebook var på vei til å bli veldig populært, og kunder delte meningene sine, mens bloggerne delte lidenskapen for skjønnhet og makeup. Noen av de begynte å vise produktene online og i tutorials og anbefalte og oppfordret følgerne sine til å kjøpe produkter fra Zoeva. Etter tre år hadde merket vokst så mye at jeg ikke kunne gjøre det alene lenger. Så i 2011 startet jeg å lage et team, skaffe et varehus og kontorer. Det har vært en utrolig reise og gått veldig fort. 

Fra å ha startet opp med kun koster, er Zoeva nå et fullverdig makeup-merke. Men det er fremdeles børster som kombinerer kvalitet og pris som er hovedfokuset.

Du må ha en bra foundation-børste – med disse kan du både påføre flytende foundation og mineral makeup. For øynene elsker jeg blending-børster, som gir myke overganger til øyensminken din og du kan et veldig profesjonellt resultat på kort tid. Til kinnene og highlight-områdene er favoritten min vifte-børsten, som du kan bruke i kinnene, pannen eller hvor du føler for å highlighte.

Fra å kun ha vært tilgjengelig på nett, er avdelingen i Oslo en av de første stedene du kan kjøpe produktene fysisk. Merket fokuserer på individuell skjønnhet, noe Zoe mener står sterkt hos norske kvinner.

Jeg synes skandinaviske kvinner har et veldig åpent sinn – som jeg elsker. De er veldig moderne, de plukker opp trender og de går med det de vet passer seg selv. De tar vare på ansiktet og huden sin med gode hudpleierutiner, noe jeg synes er veldig viktig. Om du vil ha et godt makeup-resultat er det viktig å ta vare på huden sin.