Skandinavisk smykkedesign er hottere enn noensinne. Her er noen av sesongens aller fineste smykkekolleksjoner fra våre skandinaviske favoriter. 

Jane Kønig

untitled-1

JANE KØNIG: Bloggfavoritt Jane Kønig lanserer sin mest fargerike kolleksjon hittil. Foto: Leverandøren.

VIXEN har skrevet om bloggfavoritt Jane Kønig flere ganger tidligere. I høst er hun aktuell med limited edition-kolleksjonen The Golden Box i tillegg til AW16-kolleksjonen. Sistnevnte er en fargerik kolleksjon, ikke ulikt fjorårets 90-tallsinspirerte piercing-kolleksjon. Men likevel litt. Den nye kolleksjonen skiller seg nemlig fra Jane Kønigs tidligere design, blant annet ved bruk av emalje, geometri og strengere former. Kolleksjonen omfatter emaljerte øreringer, ringer og nye lenker i tillegg til en ny versjon av de populære Chunky Hoops – allerede sett på It-girls i sosiale medier, blant andre modell Helene Hammer. Kolleksjonen kommer i sterlingsølv og forgyldt sterlingsølv.

Dyrberg/Kern

DYRBERG/KERN: Compliments-kolleksjon lar deg skreddersy og designe din personlige ring. Foto: Leverandøren.

DYRBERG/KERN: Compliments-kolleksjon lar deg skreddersy og designe din personlige ring. Foto: Leverandøren.

Danske Dyrberg/Kern lanserer denne høsten smykkekolleksjonen Compliments som lar deg designe din helt egen ring. Tanken er at du kjøper selve basen, for deretter å endre toppingen som du vil. Kolleksjonen består av seks ulike baser og hele 60 ulike toppinger for en rekke stylingmuligheter etter stil, humør, look og anledning. Det er de danske modellene og influencerne Vanessa Stuhr Ellegaard og Cecilie Haugaard som fronter kampanjen.

Hasla

BALANSE: Haslas nyeste kolleksjon er inspirert av balansepunktet. Foto: Leverandøren.

BALANSE: Haslas nyeste kolleksjon er inspirert av balansepunktet. Foto: Leverandøren.

På eget verksted i Valle i Setesdal designer og lager det norske smykkemerket Hasla smykker med et stilrent og nordisk uttrykk, ofte med inspirasjon fra norsk natur.

Søstrene er for tiden aktuelle med sitt designsamarbeid med Christina Ledang som vi fikk en sneak peek på allerede under Oslo Runway tidligere i høst.

Denne sesongen lanseres også kolleksjonen Balanse, som vanlig er designet av Anne Hasla.

– Den nye smykkerserien er inspirert av balansekunsten. Smykkene utforsker det presise tyngdepunktet. Smykkene har evnen til å holde seg i likevekt, og finner den perfekte Balansen. Smykkene i serien er symmetriske, og Balansen oppnås gjennom elementenes harmoni, forteller hun.

Maria Black

MARIA BLACK: Stellar-kolleksjonen er en oppfølger til Helix-suksessen fra tidligere. Foto: Leverandøren.

MARIA BLACK: Stellar-kolleksjonen er en oppfølger til Helix-suksessen fra tidligere. Foto: Leverandøren.

Som en oppfølger til Helix-kolleksjonen som kom tidligere i år lanserer danske Maria Black nå en ny smykkekolleksjon i samme ånd, Stellar.

Kolleksjonen kjennetegnes av en miks av metaller inspirert av poetiske tatoveringer og designerens egen fascinasjon av den evige sirkelen.

Kolleksjonen er utført i sort rhodium og gull med fokus på øreringer.

Sif Jakobs

sif-jakobs

SIF JAKOBS: Det danske smykkemerket er et av Danmarks raskest voksende merker. Foto: Leverandøren.

Vi har ved flere anledninger skrevet om den islandsk-danske smykkedesigneren Sif Jakobs, sist fordi hun vant den prestisjetunge prisen Brand to Watch under UK Jewellery Awards tidligere i år og fordi hun har et av Danmarks raskest voksende merker.

Sølv og rosagull har så langt preget kolleksjonen til Sif Jakobs, som står bak smykkemerket med samme navn. Nå lanserer hun for første gang en 18 karat forgylt gullserie som består av en rekke statement pieces, blant annet oversized øreringer, dog tags og store ringer. I tillegg kommer flere av hennes tidligere design og bestselgere til å lanserer i en forgylt variant.

– Det er jo noe helt spesielt med den tradisjonelle gullfargen som gjør at den appellerer til de fleste kvinner. Den er vakker og varm og kombineres også fint med de sølv- og rosaforgylte smykkene våre. Smykkene jeg har designet til gullkolleksjonen er karakteristiske og representerer tydelig brandet, forteller Sif Jakobs.