Nominasjonene til VIXEN Blog awards 2016 er over, og leserne har nominert sine favorittbloggere og -influencere i 12 ulike kategorier. Nå har juryen funnet frem til semifinalistene. Bli bedre kjent med de som sitter i juryen og hvordan de arbeider her. 

Hans Petter Nygård Hansen, kommunikasjonsrådgiver, blogger

Hans Petter er en av Norges mest synlige og ettertraktede foredragsholdere og kommunikasjonseksperter. I 2012 ble han kåret til ”årets personlighet i sosiale medier” av iQualify og Kampanje. Og i 2013 ble HansPetter.info kåret til Norges mest innflytelsesrike PR og kommunikasjonsblogg av CisionWire. I 2015 ble han kåret til en av Norges beste på Twitter av Hammer & Hanborg.

Kristin Grøntoft, rådgiver digitale medier og kommunikasjon

Kristin Grøntoft var inntil nylig ansvarlig for sosiale medier i Aftenposten. Hun har jobbet redaksjonelt med nett siden 2000, etter to år som journalist i magasinet Det Nye. I Aftenposten har hun vært blant annet frontsjef for nett og utgavesjef for ipad, men hun har også jobbet som nyhetsleder i papiravisen. Kristin er opptatt av innovasjon og medieutvikling. og tilbringer mye tid i sosiale kanaler.

Ida Elise Eide Einarsdóttir, redaktør VIXEN

Ida Elise Eide Einarsdóttir er redaktør for nettmagasinet VIXEN.no. Hun er utdannet journalist med en master i journalistikk fra UiO med avhandling om motejournalistikk og moteblogger. Ida underviser også ved School of Fashion Industry (SoFI), og er mye brukt som mote- og trendekspert i media. Hennes spesialområder er mote, trend og livsstil.

Bianca Olsson, kreatør Trigger

Bianca er kreatør i kommunikasjonsbyrået Trigger, og utdannet tekstforfatter fra Westerdals. Hun brenner for engasjerende kommunikasjon, og har vært kreatør på store kampanjer som Stopp bryllupet for Plan Norge, og nå senest julefilmen for Av-og-til der engasjementet fra influencers og bloggere har vært viktig for å nå ut med budskapet.

Slik har juryen arbeidet

Med utgangspunkt i nominasjonene fra leserne har juryen funnet frem til semifinalistene i VIXEN Blog Awards 2016. Nå er det opp til leserne å stemme frem finalistene før juryen igjen finner frem til vinnerne som presenteres under prisutdelingen på nyåret. Unntaket er kategorien Folkets favoritt som er leserbestemt hele veien.

Ettersom det er mange måter å blogge på i 2016 er vi denne gangen forholdsvis kanaluavhengige. Det vil si at i tillegg til tradisjonelle blogger kan også for eksempel Youtube-kanaler og Instagram-kontoer være med i VIXEN Blog Awards. 

I tillegg til kategorispesifikke kriterier har juryen vurdert hver enkelt blogg etter flere kriterier som blant annet brukeropplevelse, herunder førsteinntrykk, design, bilder og tekst både i forhold til kvalitet og opphavsrett, innhold, herunder kvalitet, kvantitet, merking av annonser og SEO, engasjement, herunder respons både fra leserne og bloggeren selv, samt bruk av sosiale medier. Mer spesifikt har juryen arbeidet etter følgende kriterier;

  • Brukeropplevelse: Førsteinntrykk, design, estetikk, bilder, video, lyd og tekst. Står kvantiteten i stil med kvaliteten?
  • Rettmessig bruk av innhold: Har bloggeren tillatelse til å bruke tekst, bilder, lyd og video? Brudd på opphavsrett og Åndsverksloven medfører diskvalifikasjon.
  • Skjult reklame: Er kommersielt innhold tydelig merket? Ikke bare på bloggen, men i sosiale medier? Brudd på Markedsføringsloven medfører diskvalifikasjon.
  • Teknisk: Er brukeropplevelsen like god på alle plattformer; desktop, nettbrett og smarttelefon, og blogges det regelmessig?  Er bloggen rask og sikker? Er den optimalisert for søk (SEO), og er det enkelt å engasjere seg i bloggen gjennom kommentarfelt og delingsknapper for sosiale medier?
  • Engasjement: Hvor god er bloggeren selv til å følge opp engasjementet fra sitt publikum både på bloggen og i andre sosiale medier?