Etter Monaco, Palm Springs og nå sist Rio de Janeiro er det Japan som står for tur når det franske motehuset viser sin Cruise-kolleksjon i mai.

Siden slutten av 1900-tallet har Louis Vuitton hatt sterke bånd til Japan som blant annet har vært inspirasjonen bak det ikoniske monogrammet, for ikke å snakke om en rekke anerkjente japanske kunder, den første butikken i Tokyo i 1978 og samarbeidet med japanske samtidskunstnere som blant andre Takashi Murakami, Yoyoi Kusama, Rei Kawabuko og Hiroshi Fujiwara.

Den forrige Cruise-kolleksjonen ble vist i Rio de Janeiro i fjor med både superstjerner, modeller, it-girls og andre motepersonligheter på første rad, blant dem Alessandra Ambrosio, Miroslava Duma, Catherine Deneuve, Liu Wen, Zendaya, Jaden Smith og svenske Alicia Wikander som er det franske motehusets nyeste muse.

– I Rio de Janeiro var det jeg så aller mest av bevegelse og en eksplosiv energi som eksisterer et sted mellom modernisme og det tropiske. Jeg var fascinert av den konstante dualiteten mellom naturen og det urbane og den estetiske eksplosjonen det skaper. For meg var det viktigste spørsmålet; hvordan kan jeg innlemme alle disse elementene som er en del av brasiliansk kultur i min kolleksjon uten å glemme at jeg bare er en besøkende som bringer med seg sine egne parisiske og franske referanser, sa kreative direktør Nicolas Ghesquiére om kolleksjonen inspirert av nettopp Brasil og landets vitalitet, energi, multikulturalisme, frihet, urbanisering, futurisme og romanikk.