Du forbinder kanskje Versace med moteikonet Donatella Versace? Ikke rart, men det var faktisk ikke Donatella som startet merket, ei heller var det meningen at hun skulle bli det ansiktet hun er for merket i dag.

Versace ble nemlig grunnlagt av Gianni Versace i 1978, som på den tiden redefinerte hva et motehus kunne være ved å kombinere moten med rock’n’roll, kunst, teater og ballet. Blant annet designet Gianni klær til Elton Johns verdensturné og teater i Italia. Giannis søster Donatella var lenge hans muse når det kom til utviklingen av motehuset, og hun bidro til husets unike stil som var med på å sette Italia på kartet i moteverden.

Det var derimot ikke før etter Giannis tragiske død i 1997 at Donatella arvet rollen som visepresident i styret og kreativ direktør. Dermed videreførte hun merket og utviklet Versace til det motehuset vi kjenner det som idag, med stor entusiasme fra motepressen. Og med blant annet Gigi Hadid som kampanjemodell og Mario Testino som fotograf er de tingen tvil om at Versace er en motefavoritt. Ikke minst er Donatella kjent for å være ansikt utad for merket og hun representerer selv motehuset i pressesammenheng. Hennes første kolleksjon for motehuset ble holdt på det ikoniske Ritz-hotellet i Paris, med en gjennomsiktig catwalk som gikk over hotellets basseng.

– Versace-kolleksjonen som ble presentert torsdag kveld kombinerte den glatte sexappealen som definerte merket under ledelsen av den avdøde Gianni Versace med den mer strømlinjeformede superkvinne-feminiteten som Donatella Versace har tilført kolleksjonen, skrev The Washington Post i etterkant av Donatellas første kolleksjon for merket.

Og siden Donatellas designdebut for kolleksjonen har det bare gått oppover. Versace er fortsatt et prominent merke i populærkulturen, med navn som Kate Moss, Lara Stone, Gisele Bündchen, Lady Gaga og Gigi Hadid som har prydet kampanjer og vært merkets muse. Versace er heller ikke ukjent på den røde løperen, der Angelina Jolie, Jennifer Lopez og Beyoncé er blant kjendisene som har tatt i bruk deres design. I 2011 gjorde de også et ettertraktet designsamarbeid med klesgiganten H&M, som reflekterte merkets ånd med print og sterke farger. Ikke minst teamet de i 2006 opp med Lamborghini og designet ti eksklusive bilder, komplett med tilhørende Versace kjøresko. Versace er heller ikke ukjent med å hanke inn de største fotografene til kampanjer, som Mario Testino og Helmut Newton.

Minst like kjent er Versace nå for deres unike og særegne dufter. Den første duftlanseringen, døpt etter og utviklet av Gianni Versace, kom i 1981. I 2007 relanserte Donatella huset som parfymeprodusent, og alle duftene motehuset utvikler har samme utgangspunkt og unike DNA. Donatella jobber tett med å utvikle blant annet krystallserien, som er blitt en favoritt på markedet med sine orientalske, fruktige og friske blomsterdufter. Versaces karakter er like tydelig i flankongenes design, og Donatella beskriver seg duftene som tidløs dufter som skal fremheve kvinnens sjarm og femininitet.

versace motehus

Utviklet av Donatella: Siden den første duftlanseringen i 1981 har Donatella Versace vært i tett samarbeid med utviklingen av duftene. Foto: Leverandøren