Det er ingen hemmelighet at motebransjen er i endring. VIXEN har tidligere skrevet om designere og motehus som tenker nytt rundt kolleksjoner og visninger, og ikke minst om hva det betyr for motebransjens fremtid. Nå kaster også H&M seg på trenden, og debuterer med sin første See Now, Buy Now-visning for H&M Studio SS17.

Vi har allerede sett store endringer, både her hjemme og internasjonalt – og det er ingenting som tyder på at trenden er i ferd med å snu. Snarere tvert imot!

Det var motenettstedet Business of Fashion som først pekte på trenden i motebransjen der stadig flere designere og motehus tok grep med mål om å lukke gapet mellom catwalk og retail. Blant dem det britiske motehuset Burberry som fusjonerer sine dame- og herrelinjer med to årlige visninger istedetfor seks med kolleksjonene tilgjengelig i butikk og online for salg umiddelbart etter visningene – et trekk som kom et knapt år etter at motehuset annonserte at underlinjene Prorsum, Brit og London fases inn under hovedmerket. Også Tommy Hilfiger har gått i bresjen for det de selv kaller demokratisering av catwalken, og også denne sesongen fortsetter de å vise etter See Now, Buy Now-konseptet. Det samme gjør Tom Ford, for ikke å nevne det Paris-baserte kollektivet Vetements med kreativ direktør Demna Gvasalia i spissen. Og det er mest sannsynlig bare starten.

Nå kaster altså også H&M seg på trenden, og koordinerer catwalk-kalenderen med shopping-kalenderen, som de selv sier det, ved å gjøre kolleksjonene tilgjengelig direkte fra catwalken.

H&M Studio-kolleksjonen blir presentert under Paris Fashion Week onsdag 1.mars, og vil være tilgjengelig på nett umiddelbart samme kveld og i utvalgte butikker dagen etter. For første gang vises også herrekolleksjonen på catwalken i tillegg til damekolleksjonen.

– Det å tilby mote direkte fra catwalken til kassen, markerer en helt ny æra for moteindustrien og vi ser veldig frem til å teste dette nye spennende formatet. Vi vil også dele øyeblikket med kundene og sender derfor visningen live på hjemmesiden vår. Vi håper kundene våre vil like dette og finne inspirasjon til hvordan de kan mikse plaggene til deres egen personlige stil, sier Pernilla Wohlfahrt, sjefsdesigner og kreativ direktør i H&M.

I H&M Studio SS17-kolleksjonen kombineres tradisjonelle skreddersømteknikker med funskjonalitet og høyteknologiske elementer av sportsklær for et frisk og moderne uttrykk. Inspirasjonen kommer fra elegansen, lidenskapen og styrken i ballett. Få en sneak peak på kolleksjonen under:

H&M See now Buy Now H&M See now Buy Now H&M See now Buy Now H&M See now Buy Now H&M See now Buy Now H&M See now Buy Now H&M See now Buy Now