Neste uke er det igjen klart for Norges nye moteuke, Oslo Runway, og du kan vinne billetter til visningene!

Moteukene er tradisjonelt lukket for publikum, og er forbeholdt innkjøpere, presse og influencers. Det er imidlertid en sannhet med modifikasjoner, for den store trenden er nemlig å gå i motsatt retning. Stadig flere designere og motehus, ja hele fashion week-systemer, åpner i større grad dørene for allmenheten – også her hjemme.

Når Oslo Runway åpner dørene for fjerde gang tirsdag er det først og fremst for et invitert publikum, men “mote til folket”-trenden fortsetter også denne gangen. Forrige sesong gikk stjernedesigner Admir Batlak i bresjen for trenden med sin pop-up-visning på Aker Brygge, som også avsluttet moteuka. Denne gangen gis mannen i gata en mulighet til å delta på visningene på location. Det skjer i samarbeid med Aker Brygge.

Fredag 3.februar kl.10 vil det bli plassert ut ti isblokker rundt omkring på Aker Brygge. Det samme skjer lørdag 4.februar til samme tid. Inne i isblokkene er to billetter til ulike visninger under Oslo Runway – i tillegg til andre premier. 

– Veldig mange bryr seg om mote, men har kanskje ikke nok innsikt i bransjen til å forstå eller se det kulturelle aspektet. Derfor ønsker bydelen Aker Brygge å bidra til å åpne dørene og synliggjøre at mote handler om mer enn bare produksjon og salg av klær. Mote til folket er viktig for å bygge en større forståelse og stolthet blant folk, og den støtten er avgjørende for at norsk mote skal kunne vokse, sier Mim Stang, Marketing & Community Manager hos Aker Brygge til VIXEN.