Moteukene er allerede godt i gang, og nå som Stockholm og København er over, står Oslo nå for tur. Selv om Oslo Runway de to siste årene har utmerket seg som den nye, norske moteuka (etter Oslo Fashion Week og Oslo Trend), er det flere aktører som nå kommer på banen. Men hvem er egentlig hvem, hva, hvor og når? 

Oslo Runway

7. og 8. februar på Sentralen og Munchmuseet.

Oslo Runway, som av mange er blitt definert som den nye, norske moteuka, fortsetter denne sesongen med visninger på Sentralen og deres nye visningsarena, Munchmuseet. Med seg på laget denne gangen har de fått blant andre Aker Brygge og Steen & Strøm som hovedsponsorer.

Du kan se alle bildene fra forrige sesongs visninger her og her, og hele programmet for sesongens Oslo Runway her. Vi tok dessuten en prat med Oslo Runway-sjefen dagen før dagen.

Dere har fått skryt fra motepressen, bloggere, designere og andre motepersonligheter for nettopp å være med på å løfte norsk mote – hva tenker du om det?

– Det er en ubeskrivelig fantastisk følelse. Tenk at vi for knapt ett år siden arrangerte den aller første Oslo Runway. Vi var enormt spente på hvordan det ville bli mottatt. Det er en lagånd uten like, og det er nettopp det vi ønsker, for sammen er vi sterkere, sa prosjektleder ved Oslo Runway Ditte Kristensen til VIXEN i fjor.

Da Oslo Runway først ble lansert som den nye, norske moteuka uttalte dere at målet var å samle mote-Norge. Er dere i ferd med å nå det målet?

– Vi har kommet utrolig langt på bare ett år, og det er fantastisk. Vi jobber fortsatt steg for steg. Dette arrangementet har ikke noen topp, så vi fortsetter bare oppover og utover.

Moteuka

6.-12. februar på Skøyen

Mens Oslo Runway baserer seg på motevisninger av norsk design, er Moteuka den profesjonelle salgsarenaen for mote-Norge. Den arrangeres to ganger i året, og er Norsk Moteforum sitt ansikt utad. Hit kommer presse, stylister, bloggere og andre bransjefolk – både norske og internasjonale.

2017 markerer Moteuka sitt hele 20. år, og mens navnet kanskje er til forveksling likt Fashion Week, er dette en arena rettet mot innkjøpere og den profesjonelle salgsarenaen.

– Formålet med moteuka på Norsk Moteforum er å samle motebransjen og mote-Norge under ett tak. Vi vil være en effektiv og lukrativ handelsarena for innkjøpere og en inspirasjons-arena for bloggere, stylister og presse, sa Jannike Moe, senterleder på Norsk Moteforum til VIXEN i fjor.

Da skulle nemlig Moteuka tas et steg videre med trendshow, fashion talks og kåringer. I år er dette tonet ned til fordel for et mer sobert program, men markedskoordinator i Moteforum, Hanne Lillegård lover likevel at Moteuka fortsatt skal være en arena for kunnskap og nettverksbygging.

Norwegian Fashion Week

6.-12. februar på Fornebu

Norwegian Fashion Center starter i år opp Norwegian Fashion Week. Ikke ulikt Moteuka og Norsk Moteforum, er Norwegian Fashion Center en arena for innkjøpere og retailere. Norwegian Fashion Center beskriver Fashion Week som den viktigste arenaen de har for å synliggjøre deres store utvalg, og visningene vil være åpne både for innkjøpere, presse og andre gjester.

Åpningen av Fashion Week skjer allerede mandag 6. februar, når de inviterer til vernissage med It-fotografene Stephen Butkus, Truls Qvale og Desiree Mattsson. Og Norwegian Fashion Center sparer ikke på noe når de først skal arrangere moteuke – de har nemlig hanket inn Vogue-yndling Anna of the North til åpningsshowet.