Oslo Runway er i gang, og nytt på programmet denne gangen er blant annet samarbeidet mellom motejournalist Madeleine Holth og Auma. VIXEN stilte Madde 6 spørsmål om samarbeidet på tampen før showcasen tirsdag. 

Hvordan kom samarbeidet med Aùma til, og hva var forholdet ditt til merket fra før?

– Samarbiedet med Aùma kom til i september. Jeg var ganske spent på hva de tenkte i forhold til det å jobbe med en motejournalist, og også selve prosessen. Hvem som skulle stå for hva, og hvordan vi faktisk skulle klare å komme i måk med denne kolleksjonen. Kolleksjonen ble lagd i samarbeid med Clear Eyes, noe som er ganske morsomt, synes jeg. Jeg tror Clear Eyes-referansen bli mer tydelig når folk får sett kolleksjonen. Jeg har et ganske sterkt forhold til Aùma via F5. Jeg har stor respekt for all merker under F5-paraplyen, og Aùma har et litt abstrakt og annerledes syn på klær. Derfor er vi ment for hverandre!

Bloggere gjør jo samarbeid som dette hele tiden, men med en motejournalist representerer dette på mange måter noe nytt – hvordan da?

– For meg har det vært viktig å understreke at jeg ikke vil bli designer. Jeg er først og fremst motejournalist. Jeg har stor respekt for Magne og Gloria fra Aùma, og designere generelt – klesdesigner er ikke en tittel jeg ønsker å ha i min Instagram-bio. Jeg jobber jo med kommunikasjon, og det å kunne kunne kommunisere noe nytt ved bruk av klær er det som lokket meg til å si ja til dette prosjektet. Jeg er ekstremt kritisk til klærne jeg har lagd, og ser på kolleksjonen på samme måte som jeg ville evaluert hvilken som helst annen runway-kolleksjon.

Du er jo allerede kjent for din egen, unike stil – blant annet den knallgule Ferrari-tracksuiten fra CPHFW forrige sesong – noe som sikkert har vært med på å prege kolleksjonen?

– Hehe, ja den Ferrari-looken gikk litt viral. Kolleksjonen er inspirert av workwear, underpriviligerte ungdommer fra post-sovjetiske land og racing-kultur. Selv om jeg har post-sovjetisk kultur som inspirasjon stiller jeg meg langt fra stiler som Vetements og Gosha. Post-sovjetisk ungdomskultur er langt mer enn Gosha og Vetements, som journalist har jeg gjort dyp reserach på dette temaet og produktet er en kolleksjon på ti looks som er kjønnsnøytral, skiller seg ut og fremstår moderne.

Du sier selv at du ikke er noen designer – og heller ikke vil være en. Så, er dette en engangsgreie?

– Jeg er ikke en designer, og vil heller ikke være en, men dette har vært fantastisk gøy! Det å kunne se skapelsen av noe jeg hadde i hodet komme til form føles litt som å være forelsket. Jeg håper at jeg kan utforske nye metoder å kommunisere ord og meninger på – om det innebærer design så kanskje jeg blir med en gang til.

Vi får litt…Yeezy-vibes av hele greia. Er vi helt på jordet da? (Eller skal du lansere debutlåta di under visningen også?)

– Både og. Fargepaletten som Kanye har brukt i de siste kolleksjonene har jeg vært inspirert av, dog ikke så mye styles og passform. Men hele prinsippet med uniformer har vært veldig sentralt for meg i prosessen med å tegne opp disse looksene. Vi valgte å bruke Rumi Baumann som modell, og keep it in the family ved å ha Martine Stenberg som fotograf, mens Aleksine Piiksi er min trofaste stylist. Kjæresten min, Drippin, har lagd soundtracket mitt, så det blir nok ingen debutsingel denne gangen.

Kult å vise under Oslo Runway som har blitt en moteuke vi kan være stolte av! Hvorfor var det viktig for deg å vise dette samarbeidet nettopp under OR – og hva tror du et arrangement som OR har å si for mote-Norge?

– Jeg har stor respekt for Oslo Runway som journalist. Det er en fungerende plattform hvor jeg faktisk kan jobbe og generere stoff. Men etter å ha samarbeidet med dem, og jobbet tett med teamet på This Is PR har jeg fått et helt annet innblikk i hvor mye som kreves for å lage en slik moteuke. Jeg kunne ikke vært mer stolt av This Is PR, Oslo Runway, Norge, Gloria, Magne, Martine, Alexine og alle som jobber for å få kabalen til å gå opp.