Tirsdag 7. februar var det klart for dag 1 av Oslo Runway. Den nye, norske moteuken hadde fremdeles Sentralen som hovedbase, mens de denne gangen også satte noen av visningene til Munchmuseet. Holzweiler viste i høst sin SS17-kolleksjon i Edvard Munch sitt atelier på Ekely, og tar denne gangen steget videre ved å inkorporere Munch i sitt eget design. VIXEN tok en prat med  Maria Skappel Holzweiler om merkets AW17-visning.

– Med fri tilgang til Edvard Munchs kjente og mindre kjente malerier, begynte vi å lage print som er brukt i kolleksjonen med både skjerf og klær. I stedet for å bruke kunsten hans direkte, mikset vi det med noe som var mer Holzweiler – vi lagde collager, vi fjernet skriket fra Skrik, vi satte skriket “i fengsel” og vi mikset kunsten hans med noen av våre egne print, sier Holzweiler om kolleksjonen i en pressemelding.

I den nye kolleksjonen står fremdeles print sterkt – med inspirasjon fra både Edvard Munchs selvportrett og Skrik, de har denne gangen også hengt seg på street style-bølgen med t-shirts og college-genesere med print. Holzweiler har derimot valgt å gå i motsatt retning av de ironiske eller spydige quotesene som har regjert gatemoten, til fordel for quotes som “It’s going to be amazing!”, inspirert av Lidewij Edelkoorts syn på fremtiden. Visningen var siste del av merkets Artist Space-triologi, som har vært en rød tråd gjennom sesongene.

Gratulerer med overstått show – klassisk, hva føler du nå? 

– Rett før et sånt show er alt veldig i høyspenn og du føler deg aldri helt forberedt, så rett etter et sånt show er det superemosjonelt og du får nesten lyst til å gråte. Akkurat nå er jeg bare lykkelig – kjempestolt egentlig. Det er jo litt overveldende når det kommer så mange mennesker.

Hvordan er det å ha avsluttet Artist Space-triologien? 

– Det føles egentlig fint, denne triologien har vært veldig spennende, men så er det jo alltid gøy å gå videre og gjøre nye spennende prosjekter…

Blir det helomvending? 

– Du, det vet jeg ikke helt. Vi har ikke ferdigstilt planen for hvor vi skal gå videre. Men, det blir sikkert i samarbeid med Moon, som er produksjonsselskapet vi bruker.

Dere har fått tilgang til Munchs verker til å bruke i kolleksjonen – hvordan gikk dere fram med det? 

– Det gikk veldig naturlig, forrige visning var på Munchs atelier på Ekely og i den forbindelse hadde jeg en god dialog med Munchmuseet, så i ettertid av den visningen tok vi et møte med de og de synes det var interessant å gjøre et samarbeid. Gitte på Munchmuseet kan på vegne av Munch ta disse avgjørelsene. Munchmuseet har vært superpositive hele veien og det har vært smertefritt altså. Det er jo veldig stort å få tilgang til hele arkivet til Edvard Munch, som er den største kunsteren vi har i Norge. Så vi har jo tatt i det med silkehansker og prøvd å respektere han som kunstner så godt vi kan. Samtidig som vi måtte sette et Holzweiler-preg på Munch, det er jo veldig obvious å ta Skrik og sette det på en genser, og det var vi ikke interessert i å gjøre. Så vi har jobbet veldig grundig med akkurat verkene til Munch. De har gitt oss helt frie tøyler.

Fortell om samarbeidet med Veronika Heilbrunner

– Hun har vært med på alle showene og det er veldig stas å jobbe med henne. Egentlig hele teamet, fordi nå har vi jobbet med både Moon, Veronika på styling og Marianne Haugli på koreografi, så når vi møtes trenger vi nesten ikke snakke om hva vi skal gjøre fordi alle kjenner hverandre så godt, så det går så veldig smertefritt, så for vår del er det en kjempeberoligelse at vi har det teamet og at vi vet det kommer til å bli bra. Vi har kjempetillit til hverandre. Veronika er en fantastisk stylist som jeg er veldig glad for å jobbe med.