Den nye, norske moteuka Oslo Runway er i gang, og blant merkene som viser den andre og siste dagen er Moods of Norway. Mens resten av designerne viser sin AW17-kolleksjoner fortsetter Moods å vise i sesong slik som de internasjonale motehusene.

VIXEN har tidligere skrevet flere saker om trenden som synes å bre om seg, både internasjonalt, men også her hjemme – nemlig at både designere og motehus går nye veier for å lukke gapet mellom runway og retail. Internasjonalt har blant andre Tommy Hilfiger gått i bresjen for det de selv kaller en demokratisering av moten. Også store hus som Burberry og Tom Ford har kastet seg på trenden. Det samme har It-merket Vetements med kreativ leder Demna Gvasalia i spissen. Og våre egne Moods of Norway.

Nå braker det snart løs med visning under Oslo Runway – er alt på plass?

– Vi har stort sett alt under kontroll, men det er alltid veldig spennende før et moteshow. Det er litt som å gå opp til eksamen, man har jobbet i månedsvis med noe, og så er det første gang man skal vise det ferdige arbeidet. Heldigvis er vi et utrolig bra team som har gjort dette mange ganger før, det å lage visninger er en veldig bra test på godt lagarbeidet. Det skal være litt nerver før et show, det gjør bare at alle skjerpet seg litt ekstra. Vi gleder oss veldig til å vise en fantastisk fin kolleksjon som vi er veldig fornøyde med.

Igjen viser dere under den nye, norske moteuka – hva betyr et arrangement som Oslo Runway for dere, og for mote-Norge?

– Oslo Runway har blitt veldig viktig for mote-Norge og norske designere. Det er veldig viktig at vi har noen samlende arenaer som kan sette norsk mote på dagsorden. I hverdagen jobber alle med sine produkter og prosjekter, og da er det ekstremt viktig at vi har noen samlende arrangementer der bransjen viser seg fra sin beste side. Dette er også viktig for å skape vekst, og ikke minst rekrutering til den norske motebransjen.

Hva kan vi vente oss av kolleksjonen – og visningen?

– Årets kolleksjon og visning henter inspirasjon fra koselige norske kolonihager, der byen møter den norske sommeren i all sin prakt. Det er en klassisk, men veldig leken kolleksjon. Fargene denne sesongen går fra softe pasteller og beige til blå- og grønntoner. I det grafiske uttrykket har vi blandet stilren 80-tallsgrafikk med voluminøse blomsterdetaljer. Vi bruker også masse striper og leker oss med ulike teksturer. Resultatet er en feminin og leken damekolleksjon med fantastiske detaljer. For selve visningen har vi strammet opp uttrykket noe, og publikum vil nok få assosiasjoner til lyssatte drivhus.

Mens de andre designerne og merken viser FW17 viser dere i sesong – slik de internasjonale motehusene nå også gjør én etter én – hvorfor det?

– Dette startet vi med for tre sesonger siden, og for oss har det vært et veldig viktig skifte. Nå kan kunden kjøpe det de ser på catwalken samme dag i alle våre butikker og på web. Verden går raskere, og folk forventer at alt er tilgjenglig i det øyeblikket de ser det første gangen. Vi var litt urolige i starten for at vi var de eneste som gjorde dette, men så viser det seg at veldig mange av de store motehusene har skiftet til samme sesongleveringer.

For oss som har vært med en stund husker vi Moods-visningene med bramsk og bram fra Chateu Neuf til travbanen på Bjerke – nå er det litt mer sobert og “tradisjonelt” med visning under moteuka – hvordan har denne overgangen vært?

– Før hadde vi jo over 200 eksterne kunder som vi solgte til, så det var det veldig viktig å få vist frem kolleksjonen med nettopp brask og bram. Vi har jo holdt noen legendariske show og fester opp igjennom årene, men nå føler vi at det har vært riktig å følge formatet som er skapt av Oslo Runway. Men vi har jo også startet å selge til flere eksterne butikker denne sesongen, så man skal ikke se bort i fra at vi vil kjøre på med litt større show etterhvert.

Det henger vel også sammen med en ny vei for merket. Betyr det slutten på rosa traktorer, vafler og rosemaling – eller er dette fortsatt en viktig del av Moods’ identitet?

– Traktorer og vafler er jo helt klart en stor del av vårt DNA, så de kommer til å være med til evig tid. Det er på ingen måte over. Vi tror det er viktig for et hvert merke å utvikle seg hele tiden, samtidig som man er tro til det som har vært med  å skape identiteten, så både vafler og traktorer er i høyeste grad fortsatt med.