I sammenheng med Valentines-dagen tenker du kanskje aller mest på menneskene du er glad i, men du skal heller ikke glemme konkurrentene dine. Rivalisering kan nemlig forbedre både presentasjon og medfølelse.

Fashion- og sportsmerket Björn Borg har sammen med professor Gavin Kilduff fra New York University Stern forsket på nettopp rivalisering og hvordan det kan forbedre sportslige prestasjoner. Rivalisering er kanskje mer aktuelt enn noensinne i den verden vi lever i, og få har et bedre utgangspunkt enn nettopp Björn Borg med arven fra tennisstjernen ved samme navn og hans legendariske rival John McEnroe – noe som er utgangspunktet for filmen Borg/McEnroe som har premiere til høsten med Wimbledon-finalen fra 1980 i fokus.

De siste ti årene har Björn Borg og Kilduff studert de psykologiske aspektene av rivalisering, og resultatet er klart – din verste rival kan drive deg til nye, sportslige høyder.

– Rivaliseringen er ikke nødvendigvis en situasjon hvor to konkurrenter hater hverandre. Det er mer en situasjon der to konkurrenter er knyttet til hverandre. En rival vil motivere en utøver til å trene hardere, lengre og yte deres absolutt beste, forklarer Kilduff.

Det er nettopp det som er utgangspunkt for Björn Borgs nye kampanje Dear Rival som fokuserer på de positive effektene ved det å ha en rival, og det faktum at din største konkurrent faktisk kan være din beste venn ettersom han eller hun presser deg lengre enn du selv er i stand til å gjøre.

– I fjor var et år vi så mye hat blant rivaliserende politikere, land og tankesett. Rivaler snakket stygt om hverandre, og bråket mer enn noengang. Björn Borg vet kanskje en eller flere ting om rivaler siden vi har en av de største sportsrivalene i vårt DNA – kampen mellom Björn Borg og John McEnroe. De presset hverandre til å bli enda bedre gjennom hele deres karriere, noe som har inspirert oss til å fortelle verden at man ikke trenger å kjempe mot hverandre selv om man er rivaler. Et sted i rivaliseringen finnes det respekt og en hyllest som vi tror er virkelig vakker, sier Jonas Lindberg Nyvang, markedsdirektør i Björn Borg.

Også Björn Borg-ambassadør og personlig trener Hedvig Bang tror rivalisering kan ha en rekke positive fordeler.

– Jeg har alltid likt å trene sammen med andre. Vennlig rivalisering er definitivt kun positivt i mine øyne. Jeg elsker å trene med venner og kollegaer som er bedre enn meg i ting – enten det er styrketrening, løp eller andre sportslige aktiviteter. Jeg lærer alltid noe nytt, og pusher meg selv det lille ekstra. Uten den vennlige konkurransen er det lett å hvile laurbærene! Bare se på kjente rivaler som virkelig har pushet hverandre til neste nivå som Björn Borg og John Mcenroe eller Petter Northug og Marcus Hellner. 

AMBASSADØR: Storm Pedersen er blogger og Björn Borg-ambassadør. Foto: Privat.tror rivalisering kan ha en rekke positive fordeler.

Björn Borg-ambassadør og blogger Storm Pedersen er enig. Han trekker frem personlig erfaring med nettopp vennlig rivalisering.

– Jeg tenker egentlig at dette er ren logikk. Det å ha hodet med seg på trening kan snu opp ned på en treningsdag. Det mentale har sterkt påvirkning på selve treningsinnsatsen når man hele tiden jobber med å styrke kroppen mot neste nivå. Det er ikke alltid like lett å holde koken, og da er det helt nydelig å ha en motsander som gir ekstra motivasjon og som stimulerer konkurranseinstinktet. Det gjør at jeg med en gang skrur på ekstra gir-knappen, og yter mer.

– Mine egne rivaler er faktisk også mine egne trenere; Blake Schaefering og Atle Bakken på Magnat. Det har nådd det punktet nå at vi trener sammen, og jeg merker at de gangene vi gjør det så går nivået opp et par hakk nettopp fordi det trigger konkurranseinstinktet. En rival er ikke nødvendigvis noen man mislikter sterkt eller hater. Jeg liker ikke å benytte meg av noen form for negativ energi i det jeg foretar meg, men det at vi er så knyttet til hverandre gjør at rivaliseringen blir positiv og lystbetont. 

Hva tenker du om den nye kolleksjonen – har du noen favoritter?

– Jeg leter stadig etter kule treningsklær, og synes faktisk det er litt vanskelig å finne. Men denne kolleksjonen har mange elementer som jeg liker veldig godt. Tightsene, shortsene og jakkene med grafisk mønster blir nok mine favoritter på treningen fremover. De er maskuline, men har likevel en egde som gjør at de egner seg perfekt til å kombinere med andre, mer enkle og renere deler av kolleksjonen. Jeg liker at det er enkelt på treningen, men ikke at det er kjedelig. Kule treningsklær gir meg dessuten ekstra motivasjon for å komme meg på trening.

Storms beste tips for å komme i gang med treningen:

  • Sett deg noen mål slik at du vet hvor du skal, men hold det realistisk.
  • Tenk langsiktig, og gjør det til en del av rutinene dine. Start rolig og lytt til kroppen!
  • Har du ikke lyst til å dra på trening, men føler at du må – dra! Enten det er en tur på mølla eller enkel roing er det bedre enn ingenting!
  • For meg har det hjulpet å ha en personlig trener som vet hva som skal til for å nå mine mål uten skader og med min egen livsstil i bakhodet. Det kan være en fin investering om du ikke helt vet hva du skal gjøre.
  • På trening er det lett å føle seg usikker, spesielt om man begynner å sammenlikne seg med andre. Snu på det, og bruk det heller som motivasjon!

Se video og flere bilder fra kolleksjonen under: