Moteukene nærmer seg slutten, og en av visningene det snakkes aller varmest om er danske Ganni. Se bildene fra visningen her. 

Det er ingen tvil om at Ganni er et av de hotteste motemerkene på det skandinaviske markedet om dagen. FW17-visningen under Copenhagen Fashion Week tidligere denne måneden var det kreativ direktør Ditte Reffstrup selv beskriver som en kjærlighetserklæring til verden – det kommer godt med i en tid preget av usikkerhet, og der stadig flere designere og motehus benytter politiske statements både i sine kolleksjoner og som en del av visningene. Interessant var det derfor at Ganni også hadde hentet inspirasjon fra det erkeamerikanske med blant annet blonder, blomsterprint og hjerter på romantiske kjoler som minnet om Huset på Prærien, i tillegg til kontraster som leopardprint og blankt skinn.

– Jeg startet å designe denne kolleksjonen for et halvt år siden, under en research-tur til New York. Det var så mye så skjedde da, politisk og personlig. Verden føltes- og føles fortsatt- som et veldig mørkt sted. Kolleksjonen heter Love Society, og det er mitt bidrag. Jeg er opptatt av idealet om et kjærlig, omsorgsfullt samfunn som oppmuntrer til dialog, og som oppfordrer oss til å komme sammen og passe på hverandre. Der det finnes kjærlighet, finnes håp, sier Ditte Reffstrup. 

Blant publikum satt blant andre Hege Aurelie Badendyck, tidligere sjefredaktør i Costume, nå kreativ konsulent. VIXEN spurte henne hva hun syntes om visningen.

– Ganni leverer som regel best på sommerkolleksjonene- det er jo i deres ånd å være lekne, fargerike og corky. Men jeg vil si at denne kolleksjonen, døpt Love Society, var en av de bedre vinterkolleksjonene. Nettopp fordi den var veldig “Ganni”, og en videreføring av sommeren, snarere enn noe helt nytt og overraskende. Jeg tror fremdeles det er smart at Ganni er så tro til sitt uttrykk, for nå som de gjør så enorm suksess og stadig ekspanderer med nye markeder, så kan det være farlig å endre seg for raskt eller for mye.