New York Fashion Week er over, og blant visningene det var knyttet aller mest spenning til var kanskje Kanye West’ Yeezy Season 5, samtidig som Season 4 nettopp er droppet i butikkene. Men hvem var egentlig visningen for? I alle fall ikke motepressen.

Forrige visning kan ikke akkurat sies å ha vært en suksess, hvis ikke all PR er god PR da. Et flere timer forsinket show, modeller som besvimte i varmen og moteredaktører som hardnakket hevdet at de aldri mer skulle dekke noen av Kanye Wests visninger. Ironisk nok var ikke moteredaktørene eller motepressen forøvrig i det hele tatt ønsket på visningen denne sesongen. Rett før showstart på Pier 59 kastet Kanye nemlig pressen på dør. Visningen av Yeezy Season 5 var et show for Snapchat- og Instagram-generasjonen.

Kolleksjonen var en hyllest til Kanyes nabolag Calabasas, og på flere av plaggene i kolleksjonen er det printet både «Calabasas» og «Lost Hills», hvor sistnevnte er en avkjørsel fra motorveien til nevnte nabolag. Også denne gangen besto kolleksjonen av militærmønstrede, boxy og oversized plagg i jordfarger – noe som nærmest er blitt Kanyes signatur. Nytt av sesongen er flere denimplagg og Yeezy Runner, en tyngre og mer atletisk sneaker enn forgjengeren og favoritten Yeezy Boost.

Motejournalist Madeleine Holth roser kolleksjonen for å være tidsriktig.

Jeg syntes kolleksjonen var nydelig og en one-up fra tidligere sesonger. Kanye er jo relativt kjent med å ikke bruke blått når han designer, noe han gjorde denne gangen. Jeg regner med at Ola Normann lett kan og vil kaste sten på denne mannen og kolleksjonene hans. Men ser man på dagens silhuette og hans karriere, så er Yeezy Season 5 veldig tidsriktig og komplementerer dagens motebilde perfekt. Jeg elsket personlig Realtree printene og bruken av velur, sier hun til VIXEN.