Tirsdag slapp VIXEN nyheten om Oslo Runway re-see showroom på Aker Brygge – et tilbud til norske designerne som ikke har eget showroom, og ikke minst en mulighet for mannen i gata til å se, føle og prøve det som har blitt vist bak lukkede dører under den nye, norske moteuka tidligere denne måneden.

I utlandet er det vanlig at man etter en visning inviterer innkjøpere for å kunne ta og føle på plaggene som ble vist på catwalken, forklarte prosjektleder hos Oslo Runway Ditte Kristensen. Nettopp det er poenget med pop-up showroomet, men minst like viktig som innkjøpere og presse, er altså å gi denne muligheten til alle, skal vi tro arrangørene.

– Det er viktig for å få norsk design ut til folket. Vi som er i bransjen vet hvem vi skal kontakte dersom vi ønsker å få tak i norsk design, men mannen i gata som ser alle disse bildene på sosiale medier og bloggere og influencere i norsk design vet ikke nødvendigvis hvor de kan kjøpe det. Det må vi gjøre noe med, og jo mer tilgjenglig vi gjør norsk mote, jo mer benytter man seg av det. tror jeg. Jeg håper vi kan få den samme stoltheten rundt norsk design i Norge som vi har rundt dansk design i Danmark. Da jeg bodde i Danmark var så og si 90 prosent av klesskapet mitt til enhver tid dansk design. Jeg vil vi skal være stolte av å bære norsk design. Bare se hvor stor variasjon det er! Det er fantastisk å få muligheten til å vise frem norsk design på denne måten, ikke bare for designerne som viste under Oslo Runway denne eller forrige gang, men også for de som ikke har eget showrom, sier Ditte til VIXEN. 

Oslo Runway pop-up showrom føyer seg inn i rekken av tiltak som er med på å demokratisere moten ved nettopp å gjøre den mer tilgjengelig for folk flest. Det ser vi både her hjemme og internasjonalt, blant annet ved at designere og motehus tenker nytt om kolleksjoner og visninger som for eksempel Admir Batlaks pop-up-visning under forrige sesongs Oslo Runway, for ikke å nevne runway-to-retail-visninger med kolleksjoner i sesong som hos Tom Ford, Burberry, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Vetements og norske Moods of Norway. Men Ditte tror ikke nødvendigvis det ene vil utelukke det andre.

– Jeg har troen på at begge deler kan fungere. På den ene siden blir vi mer opptatt av å eie unike plagg. Bestiller man en spesialdesignet kjole fra for eksempel Anne Karine Thorbjørnsen har man ikke noe problem med å på den i kanskje fire, fem, seks måneder. På den annen side er det enkelte ting man vil ha rett fra catwalken, for eksempel enkle ting som man gjerne bruker hver dag. Den korte produksjonen har skjedd løpende gjennom mange år, og nå får også mindre merker i større grad muligheten til dette, samtidig som det unike blir stadig viktigere for folk – å ha noe eget, noe som ikke alle andre har, sier Ditte.  

Bak skomerket Since, som blant annet viste under Oslo Runway i fjor høst, står Siri Findal. Hun er blant designerne på Oslo Runway pop-up showrom, og mener det gir merverdi.

– Det er ikke til å komme utenom at nettopp PR er kjempeviktig de første årene. Det er der man må sette inn støtet – på branding-biten. Dessuten tror jeg et slikt tiltak er fint for kundene. De har allerede sett kolleksjonene på sosiale medier, og her kan de komme innom for å både se, føle og prøve, sier Siri til VIXEN. 

Designerduoen Moire har også fått plass på pop-up showrommet. De mener re-see showrommet er perfekt – både for de som designere og for kundene deres.

– Vi legger mye arbeid i materialer og detaljer, så for oss er ikke nødvendigvis en motevisning den perfekte arena. Vi vil heller at folk både skal få se og føle på plaggene slik de kan gjøre her. Med priser på de fleste plaggene er det enkelt å forhåndsbestille. Det er kjempeviktig. Man ser alt så fort på nettet og sosiale medier, og det er jo nå man vil ha det!

Betyr det at dere kommer til å vise i sesong fremover?

– Nja. Enkelte plagg har ganske kort produksjonstid, så klassikere som går igjen på tvers av kolleksjonene kan bli plagg som har kort leveringstid. Det handler til syvende og sist om produksjonstid. Samtidig prøver vi å løsrive oss litt fra sesongene, som jo har blitt kastet helt om på generelt. Denne kolleksjon heter for eksempel Volume 2, og det vil si at Volume 3 ikke nødvendigvis trenger å være en hel kolleksjon, men kanskje et plutselig dropp. 

Oslo Runway re-see showrom i Holmensgate 4 på Aker Brygge, og er åpent onsdag 22.februar til lørdag 25.februar fra kl.10-18. 

POP-UP: Oslo Runway har åpent sitt pop-up showrom på Aker Brygge, nærmere bestemt i Holmens gate 4. Foto: Jon M. Sandbu.

DESIGNERNE: F.v Anne Karine Thorbjørnsen, Moirè, Michael Olestad, Since Oslo og Elisabeth Stray Pedersen. Foto: Jon M. Sandbu.

Anne Karine Thorbjørnsen. Foto: Jon M. Sandbu.

Anne Karine Thorbjørnsen. Foto: Jon M. Sandbu.

Anne Karine Thorbjørnsen. Foto: Jon M. Sandbu.

Since Oslo. Foto: Jon M. Sandbu.

Moirè. Foto: Jon M. Sandbu.

Anne Karine Thorbjørnsen. Foto: Jon M. Sandbu.

Michael Olestad. Foto: Jon M. Sandbu.

Anne Karine Thorbjørnsen. Foto: Jon M. Sandbu.

Anne Karine Thorbjørnsen. Foto: Jon M. Sandbu.

Moiré. Foto: Jon M. Sandbu.

Elisabeth Stray Pedersen. Foto: Jon M. Sandbu.

Since Oslo. Foto: Jon M. Sandbu.