Husker du den franske hanen? Nå er sportsmerket Le Coq Sportif tilbake i ny drakt på det norske markedet. 

LES OGSÅ: Se bildene fra Tommy Hilfigers Tommyland

De siste sesongene har catwalken vært preget av det sporty og retroinspirerte, og særlig 80- og 90-tallet har vært godt synlig i motebildet. Designere og motehus som Tommy Hilfiger og Calvin Klein har fått sin rensessanse, mens merker som Champion er tilbake gjennom sitt samarbeid med Weekday. Nå har turen kommet til det franske sportsmerket Le Coq Sportif som relanseres etter å ha vært tilnærmet fraværende på det norske markedet i nesten et tiår. 

For SS17 kommer Le Coq Sprortif med en full lifestyle- og skokolleksjon som inkluderer både sneakers og en kleskolleksjon de selv omtaler som sporty chic. Merket ble startet i 1882 av franskmannen Emile Camuset, og eventyret begynte med en jerseygenser. Det lette plagget ble veldig populært blant syklistene i Le Tour de France, og har siden vært mange atleters førstevalg. Senere har merket blitt offisiell produsent av trøyene i det legendariske sykkelrittet, og blitt brukt av alt fra fotballspilleren Maradona til Will Smith i 90-tallsserien Fresh Prince of Bel Air.

– Vi er svært glade for å jobbe med Le Coq Sportif- det er et merke vi og våre venner har vokst opp med og har gode minner fra. De har en kjempeflott kolleksjon både på klær og sko, samtidig som merket har en rik historie gjennom 135 år, forteller Otto R.Holmen og Erik R.Solheim i Why Not, som er den norske distributøren.

Det er flere nyheter fra det franske merket denne våren. Blant annet teamer de opp med den japanske kunstneren Kahori Maki. Hun er kjent for sine motiver av planter og menneskelig energi, og har i tillegg til egen kunst samarbeidet med en rekke internasjonale kunstnere og varemerker som blant annet Shisedo, Levi’s, Apple og Adobe. For Le Coq Sportif har hun satt sitt preg på en egen sneakerskolleksjon der sort-hvitt grafikk blant annet med store blomster og sommerfugler dominerer. Kolleksjonen inkluderer modellene The Charline, Imega og LCS R9XX, og er tilgjengelig hos utvalgte forhandlere.

Andre dropp er Bistro-kolleksjonen inspirert av den franske arven, og som en hyllest til et av de aller mest kjente, franske symbolene, nemlig den franske bistroen. Kolleksjonen et tilgjengelig i en limited edition på 100 par på verdensbasis, og vil være i butikk fra mars. Retro Affiches-kolleksjonen som ble lansert i februar, og som er en hyllest til den franske reiselivsbransjens reklameplakater fra 70- og 80-tallet med kun 400 par på verdensbasis, Premium BBR-kolleksjonen som er en nytolkning av tre ikoniske sneakers med kun 500 par tilgjengelig på verdensbasis hvorav kun tolv par i Norge og Omicron-skoen som skal tolke merkets lange historie med en moderne vri.

Samarbeidet med den japanske kunstneren Kahori Maki har resultert i en svart-hvit grafikk.

Samarbeidet med den japanske kunstneren Kahori Maki har resultert i en svart-hvit grafikk.

Bistro-kolleksjonen hedrer nettopp den franske bistroen – et av landets nasjonalsymboler.

Bistro-kolleksjonen hedrer nettopp den franske bistroen – et av landets nasjonalsymboler.

Omicron-modellen er inspirert av merkets lange historie med joggesko, tolket på en moderne måte.

Omicron-modellen er inspirert av merkets lange historie med joggesko, tolket på en moderne måte.

Omicron-modellen er inspirert av merkets lange historie med joggesko, tolket på en moderne måte.

Premium BBR lanseres i rødt, hvitt og blått.

Premium BBR lanseres i rødt, hvitt og blått.

Retro Affiches er en hyllest til den franske reiselivsbransjen reklameplakater fra 70- og 80-tallet.

Retro Affiches er en hyllest til den franske reiselivsbransjen reklameplakater fra 70- og 80-tallet.