Paris Fashion Week er godt i gang, og også denne gangen er en rekke norske merker på plass. Blant dem er Mardou&Dean som igjen viser i den franske hovedstaden. 

Under Oslo Runway tidligere i vår viste Mardou&Dean sin Souterrain-kolleksjon på Grand Hotel. De er heller ikke fremmed for å vise internasjonalt, med blant annet visninger under den danske moteuka. For nøyaktig ett år siden viste de dessuten for første gang under den franske moteuka. Den gangen var det AW16-kolleksjonen som ble vist som en paralell dame- og herrekolleksjon i en leilighet designet av Tristan Auer i Ile Saint Louis. Nå gjør den norske designerduoen det igjen med både showroom og pop-up-butikk i Paris. VIXEN tok en prat med kreativ leder, Ingrid Bredholt. 

Igjen viser dere under PFW – hvorfor er det så viktig for dere?

– Det er i Paris det skjer, som en eldre mann på gaten fortalte meg. Paris er motens opprinnelsessted – det er her alt begynte!

Denne gangen viser dere en noe annerledes kolleksjon med Souterrain – hvordan tror du det vil bli mottatt?

– Jeg håper kolleksjonen blir mottatt bra. Den er den mer kunstneriske delen av Mardou&Dean. Vi har jobbet med mange flinke folk for denne kolleksjonen, både fotografer, modeller, stylister og så videre. Blant annet var vi på trykk i både Vogue UK og ELLE India forrige måned. Vi gleder oss veldig til tiden fremover. Samtidig fortsetter vi med den originale Mardou&Dean-kolleksjonen med jeans, t-shirts, gensere og skinnjakker.

Tidligere viste dere også under Copenhagen Fashion Week, men nå har dere kommet hjem igjen?

– Å vise i Paris har alltid vært målet. Vi har har jo åtte visninger i Oslo bak oss. At vi viste i Oslo i februar i år var for å markere den nye kolleksjonen – det er ti år siden de første jeansmodellene! Og ikke minst å vise på Grand Hotel som var bakgrunnen for en av Mardou&Deans aller første bildeserier.