Tidligere i vinter ble det klart at kunstner Bjarne Melgaard og smykkedesigner Bjørg Nordli-Mathisen bak Bjørg gikk sammen om en samarbeidskolleksjon. Smykkekolleksjonen Bjarne Melgaard + Bjørg – A casual pleasure of disappointment ble lansert internasjonalt under New York Fashion Week i februar. Nå går den norske samarbeidskolleksjonen verden rundt.

LES OGSÅ: 5 skandinaviske smykkekolleksjoner vi elsker

Designsamarbeidet mellom Bjørg og Melgaard startet allerede i 2014 da Norli-Mathisen tok kontakt med kunstneren etter å ha sett et portrett av han med smykkene hennes. Resultatet er smykkekolleksjonen med utgangspunkt i tegninger, skisser og tekst av Melgaard – en miniatyrskala av hans kunstverden under Nordli-Mathisens design.

Det ble vist frem under den amerikanske moteuka ved hjelp av minigriser på pigwalken. Wallpaper beskriver galleriet der pigwalken fant sted som et flere etasjer stort psykopatalogisk varehus, mens Creators følte de var på et fashion week afterparty heller enn enn kunstutstilling.

Også GQ Magazine, Vogue og W Magazine er blant media som omtaler eventet, men det er ikke bare smykkekolleksjonen som står i fokus. Som et stunt i forbindelse med lanseringen, ga nemlig Melgaard bort sine egne streetwear- og highend-klær til en verdi av over 4 millioner kroner. Grunnen? Han har aldri vært spesielt interessert i mote. Plagg fra Comme des Garçon, Maison Margiela, Raf Simons, HUF, Lanvin, Supreme, Yohji Yamamoto ble delt ut i giveawayen som ga gjestene ti minutter til å raske med seg alt de klarte å bære…

Join us and @chloessevigny for the pig-party – last day #bjarnebjorg #bjorgjewelry #bjarnemelgaard

A post shared by Bjørg Jewellery ™ (@bjorgjewellery) on