Det snakkes mye og høyt om initiativer som den nye, norske moteuka Oslo Runway. Og med god grunn! Vi må likevel ikke glemme alle de andre som også er med på å løfte norsk mote opp og frem, nemlig aktørene som gjennom samarbeid eller annet bygger hverandre opp. Som for eksempel når HEVN samarbeider med motefagskolen Esmod. 

Maia Drachensteen og Knut Steen åpnet butikken HEVN i Torggata i Oslo i 2014. Butikken, som kjennetegnes av highend fashion, minimalisme og avant-garde, eller som de selv kaller det; nordic noir,  er elsket av både stylister, redaktører, bloggere og influencere, og var også på listen over mote-Norges Oslo-favoritter.

Spiren til samarbeidet med Esmod kom til allerede før jul, Knut ringte til skolen – helt enkelt fordi han og Maia ville se flere norske designere komme opp og frem og ut i salg. Et initiativ de håper at også vil resultere i både forelesninger og workshops for studentene på skolen.

Målet for samarbeidet er at deler av eller hele kolleksjoner fra skolens studenter skal selges i butikken. Maia og Knut vil fungere som mentorer for de studentene som beveger seg i samme stil og fokusområde som butikken. Om resultatet av en kolleksjon er noe HEVN kan stå innefor, blir plaggene å finne i lokalene i Torggata.

– Vi skal bidra med hands on-opplæring i hva wholesale-buyers ser etter, hva vi som butikkeiere opplever at gjør et plagg interessant, salgbart og spesielt eller ikke og hvordan retail-kunder tenker. Basically alt som skjer mellom prøvekolleksjon og detaljsalg, forteller Knut til VIXEN.

Rektor ved Esmod Motefagskole, Rakel Benjaminsen, forteller til VIXEN at hun på sikt håper at flere av studentene kolleksjoner vil være til salgs på Hevn. Hun mener det er vanskelig å knekke koden på å finne et utsalgssted når man er i oppstartsfasen, og at dette samarbeidet derfor er gull verdt.

– Black Rat-Siri (Sveen Haaland journ.anm) er tidligere student hos Esmod. Allerede som student var hun veldig tydelig på hvor og hva hun ville. Det er sånne studenter vi leter etter. Jeg tror at alle former for samarbeid er det som må til, man kan ikke klare alt selv uten å samarbeide med andre aktører.

Maia forteller at de er glade for å selge svenske, danske og færøyiske designere, men at de savner flere norske designere innenfor det stilbildet de jobber med. Hun har klokketro på samarbeidet.

– Vi vil bidra til at også norske designere kan utmerke seg innen det vi kaller Nordic Noir, for hvorfor skulle de ikke kunne gjøre det? Hevn er opptatt av å hjelpe nye norske designtalenter frem og samtidig forsterke fokuset vi har på bærekraftighet, at de som lager klærne får levelønninger, at dyr som blir en del av prosessen blir behandlet humant, og at det som produseres er av en så høy kvalitet, både i materialer, snitt og sømarbeid, at det kan brukes og se bra ut gjennom mange år, forteller hun.

Videre forteller hun at å være mentorer underveis i prosessen er noe alle vil dra nytte av – både HEVN, Esmod, studentene selv og ikke minst den norske designfloraen. Knut tilføyer at eventuelle kolleksjoner må være fremstilt miljøvennlig, at plaggene gjerne må inneholde skinn, men helst fra den mer sympatiske delen av industrien.

– Vi er jo motstykket til kjedenes fast-fash, sier han.