For sjette året på rad lanserer H&M en Conscious Exclusive-kolleksjon. Denne gangen er det skjønnheten i bærekraft som står i fokus. 

LES OGSÅ: Noa Noa med økologisk capsule-kolleksjon

I tillegg til damekolleksjonen kommer også et utvalg til herre og barn – alt laget i bærekraftige materialer, blant annet et polyestermateriale laget av resirkulert plast fra havavfall – samt økologiske duftoljer.

– Til årets H&M Conscious Exclusive-kolleksjon, tenkte vi ikke bare på plaggenes utseende, men også på følelse og lyd. Det er en kolleksjon som stimulerer alle sansene våre, og som oppfyller ønsket vårt om å være bærekraftige i alt vi gjør, sier Pernilla Wohlfart, Head of Design og Creative Director i H&M.

Blant nøkkelplaggene i damekolleksjonen er en lang, florlett kjole med volanger laget i et polyestermateriale fremstilt av resirkulert havavfall. Det er den samme kjolen Rooney Mara bar under Vanity Fairs Oscar Party tidligere i vår. Andre nøkkelplagg inkluderer den korte cocktail-kjolen med paljetter i resirkulert polyester og smokingen bestående av lounge-jakke i økologisk silke og tencel med tilhørende bukse med volanger.

Blant tilbehøret er en fiskenettveske laget av resirkulert havafall – ikke ulikt det adidas gjorde med sine løpesko tidligere i år – samt et par øredobber laget av resirkulert glass og plast.

For første gang inkluderer kolleksjonen også et utvalg til barn – blant annet en tyllkjole, blazer og bukser.

Denne sesongen lanseres også de første Conscious Exclusive-duftene; et sett økologiske unisex-oljer som kan brukes hver for seg eller blandes sammen.

Det er Natalia Vodianova som fronter kampanjen som ansikt utad. Hun er grunnleggeren av Elbi – en filantropisk digital plattform som knytter brukere sammen med et globalt nettverk av veldedighetsorganisasjoner.

– H&Ms Conscious Exclusive viser hvordan fantastisk mote og stil også kan være skånsom mot planeten, og beskytte den i fremtiden. Det er en veldig flott kolleksjon, med plagg og tilbehør som er laget av bærekraftife materialer, og som du vil kunne bruke i mange år fremover sier Vodianova. 

Kolleskjonen vil være tilgjengelig i utvalgte H&M-butikker over hele verden og online på hm.com fra 20.april.