Det skorter ikke på motehus og kleskjeder som kaster seg på bølgen av kleskolleksjoner som omfavner fred, kjærlighet og medmenneskelighet uavhengig av både kjønn, seksualitet, etnisitet, klasse og religion – i en tid hvor verden står overfor mange utfordringer knyttet til både ekstremisime, likestilling og en viss nyinnsatt president. Etter noen år ute av syne, følger nå det amerikanske jeansmerket Wrangler opp, og er tilbake motebildet for fullt – med en fargerik regnbue-kolleksjon man rett og slett blir glad av å se på.

“Fokuset ligger på fire forskjellige elementer: Den klassiske dype retrodenim-fargen, Wrangler’s Stone Dyed Denim (kraftig steinvasket), dristig fargepalett og regnbuemotivet som er hentet frem fra Wrangler-arkivet”, heter det i pressemeldingen.

Damekolleksjonen består av t-skjorter med regnbueprint, retro-stripede cropped flares og festivalfavoritter som pin-up denimshorts og cropped straight jeans.

VIXEN tok en prat med Trude Austring Thorgersen i StayHungry, som har agentur på Wrangler i Norge, om kolleksjonens mangfold, nøkkelen til suksessen og hva som blir den neste hypen.

Gratulerer med 70-årsjubileet! Den nye Wrangler-kolleksjonen, inspirert av 70-tallet, har fått navn Retro Glory. Fortell! Er det for eksempel tilfeldig at en kolleksjon med røtter i 70-tallet lanseres samme år som 70-tallsjubileet?

– Takk! Vi er veldig stolte av denne kolleksjonen og det å få lov til å feire 70 år. Wrangler har blitt et ikonisk jeans-merke og etter at det for alvor slo gjennom på 70-tallet. Gjennom denne jubileumskolleksjonen har vi hentet frem viben fra dette tiåret og brukt gamle klassikere med en ny vri. Kolleksjonen er leken og full av positivitet med regnbuer og poppy farger. Rett og slett en kolleksjon man blir glad av!

Utifra kampanjebildene å dømme, er det fokus på mangfold, med både mørke og lyse modeller, gutter og jenter, folk som kliner og så videre. Er det en hyllest til 70-tallets frigjøring, og hvorfor trenger vi det i dag?

– Kampanjebildene skal fange essensen i kolleksjonen, noe vi mener de absolutt får til. Mangfold og frigjøring er ord som har vært i fokus.

Etter alle disse årene er Wrangler er fortsatt et av de mest aktuelle jeans-merkene. Hva tror du er nøkkelen til suksessen?

–Jeg tror det handler om å beholde identiteten og DNAet sitt, samtidig som man følger med i utviklingen. Dette ser vi jo veldig tydelig i denne kolleksjonen der vi går tilbake til røttene våre, samtidig som den har en høy trendgrad. I tillegg får man hos Wrangler jeans av god kvalitet med god passform.

Jeansen går jo som kjent aldri av moten, selv om hvilke passformer og modeller som er mest populære stadig forandrer seg. Hvordan er det å være aktør i et marked som stadig må redefinere seg for å følge med i tiden, med så mange sterke konkurrenter som Levi’s, Diesel, Armani Jeans og Lee? Hva gjør man for å fortsatt holde seg aktuell?

– Det er jo det å skape en nyhetsverdi og en historie rundt det man skal levere som ofte skaper et varemerke, fordi det handler om mer enn bare produktet. Og det er jo veldig tydelig med den kolleksjonen vi lanserer nå, den er så genuin, og jeg tror man vinner på akkurat det – å ha et tydelig DNA.

Etter maaange år med skinnyjeans, virker det som om det er nye modeller som nå tar over. Både boyfriendjeans, slengbukser, og momjeans er på moten. Hva tror dere gjør at skinnyjeansen må vike for de nye trendene, og hva blir den neste hypen?

– Ja, man må jo fornye seg. Før gikk jo alle i enten den lyse eller den svarte jeansen, og den skulle være skinny. Men nå ser du jo alt, og jeg tror at folk kanskje er litt mer åpne for å ha sin egen twist. En dag vil jeg gå med bootcut, en annen dag tighte svarte jeans. Folk er kanskje litt mer åpne for nye stiler? Det neste store tror jeg blir en litt løsere straight-leg enn den vi ser i dag, med den komfortable soft rigid-kvaliteten.