Det er ingen tvil om at norsk mote er på vei opp og frem med stadig flere norske moteinitiativer, designere, merker og butikker. VIXEN har snakket med fire norske motedesignere vi har troen på, om merket, planene videre og status for norsk mote. 

LES OGSÅ: Norsk motemerke på Harper Bazaars toppliste

Moe Oslo

Fortell kort om Moe Oslo? 

– Moe Oslo utfordrer den klassiske garderoben. Gjennom manipulering av konstruksjonene og bruk av tekniske detaljer tilfører jeg plaggene særpreg og kant. Moe Oslo beveger grensene for når, i hvilke anledninger og av hvem klassiske plagg brukes. Formal wear made informal.

Og SS17-kolleksjonen?

– For SS17 har den klassiske dressen vært i fokus. Inspirasjonen tok utgangspunkt i presenninger og deres store dimensjoner og enkle utseende inspirert til overdrevne silhuetter for å fremheve bevegelse og volum. Jeg studerte presenningene og hvordan disse brukes, og tekniske detaljer med referanse til inspirasjonen finnes i kolleksjonen og gir en ekstra funksjon til plaggene.

Hvor føres Moe Oslo?

– I dag selges Moe Oslo hos YME og F5 i Oslo, Rumour i Zürich samt på vår egen webshop.

Hva er status for norsk mote anno 2017?

– Norsk mote anno 2017 er kjempespennende! Det skjer mye på mange fronter – både på nasjonalt plan og internasjonalt. Jeg tror mange aktører har begynt å se enda lenger nordover enn før, og norske merker blir tatt mer seriøst. Nasjonalt tror jeg nordmenn ser at norsk design kan måle seg med våre naboer, og ser verdien av å backe våre egne. Samtidig får både nye og allerede etablerte merker oppmerksomhet internasjonalt, og vi er i ferd med å bygge en seriøst bransje som vi kan være stolte av.

Hva er planene dine videre?

– Planene videre er å fokusere på vekst. Fokuset er å satse og bygge nettverk internasjonalt – det tar tid å bygge relasjoner og å finne de riktige partnerne. Samtidig som jeg jobber med dette, er det viktig for meg at jeg respekterer de kreative prosessene og gir rom til dette. Det er jo produkter jeg selger, og jeg ønsker at hvert eneste produkt skal representere det Moe Oslo står for, og det krever arbeid!

NORSK MOTE: Moe Oslo er et av merkene VIXEN har troen på i 2017. Foto: Meis Belle Wahr & Jip Merkies. Fotoassistent: Marrith Kuiper. Hår & makeup: Ingrid van Hemert. Modell: Dimphy, Code Management

Julie Josephine 

Fortell kort om Julie Josephine?

– Julie Josephine er et nytt norsk klesmerke som består av en klassisk basekolleksjon med fokus på kvalitet og gode snitt. Vi har som mål å skape den perfekte t-skjorten og den deilige skjorten man bare kan “slenge” på seg og fortsatt føle seg fin. Vi ønsker å skape det plagget som er ukomplisert, men hvor man fremdeles føler seg feminin og elegant når man har det på seg. Plaggene skal alltid fungere like godt på dagen som kvelden.

Og SS17-kolleksjonen?

– SS17-kolleksjonen vil være en forlengelse av våre to første kolleksjoner. Vi har fremdeles fokus på skjorten og t-skjorten, men vil tilby alternativer i deilige italienske bomullsstoffer. Kolleksjonen er inspirert av den enkle, rene Hamptons-stilen, der det hvite og blå står i fokus.

Hvor føres merket?

– Julie Josephine selges hos Yme på Paleet i Oslo og Paul and Pauline i Drammen.

Hva er status for norsk mote anno 2017?

– Norsk mote synes jeg er i en spennende fase. Mange av de norske motemerkene begynner å ha større fokus på det kommersielle, noe jeg tror er svært viktig om vi vil komme oss ut og skape et ordentlig navn for oss selv internasjonalt. 2017 blir nok et spennende år for norsk mote som er i vekst. Jeg tror vi kommer til å se mange av de spennende etablerte norske merkene jobbe seg mer ut og jeg tror det å være et norsk brand vil ha en større tyngde enn det det har hatt før. Dette blir gøy!

Hva er planene dine videre?

– For meg er det viktig å holde seg til det man gjør best og for oss er det å skape de beste baseplaggene. Vi vil selvsagt utvikle oss i den forstand at vi vil nok legge til flere plagg i kolleksjonen, men vi vil alltid ha det enkle, feminine og kvalitetsbevisste som hovedfokus. Planen langsiktig er vel å selge Julie Josephine på en internasjonal basis, helst på Barneys i New York. Det er drømmen, så får vi se.

NORSK MOTE: VIXEN har troen på Julie Josephine i 2017. Foto: Lasse Fløde. Styling: Margrethe Gilboe

Dyring Eriksen

Fortell kort om Dyring Eriksen?

– Dyring Eriksen er et merke for menn og kvinner som befinner seg i brytningspunktet mellom det avantgardistiske og minimalistiske, med fokus på enkle fargekombinasjoner, grafiske print og god passform.

Og SS17-kolleksjonen?

– Den nyeste kolleksjonen vår er i tro Dyring Eriksen-ånd, og består av skarpe kontraster, rene linjer og grafiske elementer. Vi har jobbet mot å oppnå en kompromissløshet som kan sees i bruken av print og snitt, og ønsker å lage tidløse design. Ved å bryte det ned til det nærmest banale, har vi valgt å kalle kolleksjonen ebon ecru blanc. 

Hvor føres Dyring Eriksen?

– Merket vårt føres i egen nettbutikk som skal lanseres denne våren.

Hva er status for norsk mote anno 2017?

– Norsk mote er i en utrolig spennende utvikling. Vi ser større fokus på kortreiste produkter av høy kvalitet, noe som varmer skredderhjertene våre. Utover det begynner norsk mote å bemerke seg internasjonalt, og det virker som resten av verden begynner å få øynene opp for Norge som design-nasjon. Det er også gøy å se at det blir flere frittstående designere som markerer seg, og at det ikke bare er de store kommersielle kjedene som får fotfeste i bransjen.

Hva er planene deres videre?

– Neste milepæl er lansering av egen nettbutikk. Vi håper også i første omgang på å få selge merket i et par utvalgte butikker. Fremover vil fokuset ligge på å utvikle merket videre i et tempo som gjør at vi kan opprettholde kvalitet og verdier. Vi har også noen spennende samarbeid som vi gleder oss veldig til å jobbe med og vise frem.

NORSK MOTE: Den norske designduoen er aktuell med sin andre kolleksjon. Foto: Emil Gurvin. Styling og makeup: Rubi Sørvik. Modell: Ada Vågen

Annie Berner

Fortell kort om Annie Berner?

– Mitt mål er å skape objekter som ikke defineres av tid eller alder, der kvalitet og håndverk er sentralt.

Og SS17-kolleksjonen?

– Det kommer en “minikolleksjon” mot sommeren som vil ha samme formspråk som første kolleksjon, men med innspill av ulike materialer i kombinasjon med metall.

Hvor føres merket?

– Annie Berner føres på F5 Concept Store, Norway Designs, Sugarshop og annieberner.com i Norge. Så vil merket komme for salg i noen butikker utenfor Norge fremover.

Hva er status for norsk mote anno 2017?

– Engasjementet for norsk mote, design og kunst øker, både nasjonalt og internasjonalt. Vi tør å satse på oss selv, støtter hverandre og er stolte av det som skapes i Norge. Fokuset på bærekraftig og etisk produksjon blir en viktigere faktor for designerne og ikke minst konsumentene- en utvikling jeg mener er essensiell for bransjens fremtid.

Hva er planene videre?

– Planen er å fortsette å utvikle årlige smykkekolleksjoner med innslag av andre dekorative objekter. Jeg jobber mot en gradvis ekspansjon av merket og større fokus på eksport.

NORSK MOTE: Smykkemerket Annie Berner er et av merkene VIXEN har troen på. Foto: Annie Berner og Silja Liland