Hasla har vært å se på en rekke moteprofiler de siste månedene. De har fått like mye plass på street style-bildene, som i internasjonale motemagasiner som Vogue. Vi tok en prat med designeren Anne Hasla om suksessen. 

Dere har blitt mer synlig i motebildet både her og internasjonalt den siste tiden – hvordan føles det? 

– Det føles veldig bra å se resultater etter konkret jobbing, og det betyr mye at merket vokser seg større i takt med planene vi legger. Det ligger mye hard jobbing bak synlige resultater, så det betyr mye for oss, sier Anne Hasla til VIXEN.

Har dere fått ekstra vind i seilene den siste tiden? 

– Ja, absolutt. Samtidig er det dette vi jobber med og imot, så vi føler vi klarer å følge med på utviklingen, og det er viktig for oss.

Hvordan er det å se smykkene fra Setesdalen i internasjonale motemagasiner? 

– Det er ekstremt stort! Å bli omtalt i Vogue var fantastisk og det gir en enorm motivasjon. Vi jobber mot utlandet, og det er veldig nytt og spennende.

Hvordan er forholdet mellom å bevare deres eget DNA og å nå ut internasjonalt? 

– Vi er veldig opptatt av akkurat dette, og det er viktig for oss å bevare historie og identitet i merket. Det jordnære og nære skal ikke vike, og vi har et fokus på å formidle dette. Vår opplevelse er at det styrker oss, og at vi representerer “slow fashion” som mange ser på som veldig positivt.

Hva gjør at Hasla skiller seg ut? 

– Vi har alltid et fokus på historiefortelling og konsept rundt hver nye kolleksjon, og vi ønsker at det skal bety noe mer å bruke det enn at det kun er et godt design. Vi har også veldig gode håndverkere som jobber på verkstedet, noe som gjør at vi kan utvikle alle prototyper selv. Samtidig er det tradisjonelle bunadssølvet også en bekreftelse på håndverk, kvalitet og kunnskap for merket.

Fortell om den nye kolleksjonen, Grus?

– Jeg putter ofte ting i jakkelommen. Hva som helst. Dette har jeg alltid gjort, og kan ha den samme tingen i lommen i månedsvis. Hver gang jeg putter hånden i lommen, kjenner jeg på det som er i den. Jeg er veldig glad i det taktile. Det å samle på ting jeg finner ute, har blitt enda lettere etter at jeg fikk barn. Alt går mye senere når en skal forflytte seg med små barn. De finner digresjoner overalt, og da får jeg også tid til å studere noe en vanligvis bare haster forbi. 

– Grus-serien tar faktisk utganspunkt i en grusbit jeg fant utenfor huset mitt. Jeg hadde den i lomma lenge, og ble godt kjent med den, og fascinert av teksturen i steinen, og det vakre i dette selvfølgelige naturelementet. Det er noe alle ser hver dag, men ikke bryr seg om.  Jeg er opptatt av bærekraft, menneskeverd og miljøvern, og dette er et tilbakevendende tema i min design. Jeg er også veldig gald i kontraster. Det ser vi i at jeg kombinerer blanke og grove overflater.  Rådiamanter, i tillegg til vanlig grus, har dannet grunnlaget for støpeformer. Grus og diamanter er materialer som egentlig aldri blir sammenlignet. Når vi lager støpeformer av disse, får vi et nøyaktig avtrykk av de ulike steinene, og når de omdannes til sølv, er det ikke lenger mulig å se hva som opprinnelig var diamanter, og hva som i utgangspunktet var grus. Gjennom denne prosessen får elementene lik verdi. Noe, i utgangspunktet er verdiløst, blir gitt en ny kvalitet. Det liker jeg veldig godt!  Jeg føler at smykkene er interessante og tidsriktige. Det er både et trendy smykke, og en klassiker. 

Hasla Grus

NY KOLLEKSJON: Den nye kolleksjonen til Hasla, “Grus”, består av smykker i sølv, forgylt sølv og oksidert sølv. Foto: Hasla

Er Hasla det nye it-smykkemerket?

INTERNASJONAL OPPMERKSOMHET: Hasla har fått omtale i både norske Costume og britiske Vogue, i tillegg til å bli foreviget på moteblogger Guri Heli av Adam Katz Sinding/Le21Éme under Oslo Runway. Foto: Instagram/@haslajewelry