Mote for fremtiden står sterkt hos både designere, motehus, merker og kjeder, og stadig flere lanserer bærekraftige plagg og kolleksjoner. Nå svanemerker Cubus en av sine bestselgende jeans, og går dermed i fotsporene til blant andre jeansmerket Karve som tidligere i år lanserte sin svanemerkede jeanskolleksjon som en av de første i Skandinavia.

Det er jeansmodellen High Waist Hannah som hos Cubus nå kommer i svanemerket utførelse. All bomull i jeansen er økologisk. Det er altså ikke brukt kunstgjødsel eller giftige sprøytemidler på bomullsmarkene. Alle kjemikalier som er brukt til å vaske, spinne og farge jeansstoffet er lett nedbrytbare og kontrolert av Svanemerket. Fabrikken jeansen produseres på ligger i Tyrkia, og skal i følge Cubus ha gode arbeidsforhold.

– Det er helt topp at Cubus velger å svanemerke en av sine mest populære bukser. Vi håper det vil gjøre enda flere forbrukere bevisst på at det finnes klær som har produksjonshistorikke  i orden – både etisk og miljømessig sett, sier Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Svanemerket i en pressemelding.

Også greenfluencer og blogger Anja Stang mener det er viktig at særlig fast fashion-kjedene går foran med et godt eksempel. Hun skriver følgende i en mail til VIXEN;

“Cubus samarbeider fra før med Svanemerket i forbindelse med babykolleksjonen sin, så det er på sin plass at samarbeidet også sprer seg til klær for voksne – spesielt jeans som krever ekstremt mye vann og kjemikalier å produsere. De siste par årene har vi sett en gradvis utvikling mot mer miljøvennlige materialer hos de store kjedene, og for tiden er det nærmest en konkurranse om å satse mest på bærekraft! Noe som er topp så lenge tankegangen gjennomsyrer stadig mer av sortimentet og driften. På den ene siden er «fast fashion» en av kildene til problemet siden de baserer seg på stort volum og lave priser, men nettopp derfor kan det ha stor effekt når aktørene tar grep for å styre utviklingen i riktig retning.”

Men hva er grunnen til at Cubus selv velger å kaste seg på den grønne bølgen? Og hvorfor nettopp Svanemerket?

“I dag må forbrukeren forholde seg til en rekke miljømerkinger – det er en jungel der ute. Da vi bestemte oss for hva vi ønsket å gjøre, var det viktig for oss å gjøre det enklere for kundene våre å gjøre gode miljløvalg. De fleste kjenner igjen Svanemerket øyeblikkelig, og man slipper å bruke tid på å sette seg inn i hva det står for”, skriver Jonas Arrelöv, produksjons- og kvalitetsansvarlig hos Cubus i en mail til VIXEN.

På spørsmål om hvor viktig bærekraftig mote og mote for fremtiden er for Cubus svarer han;

“Cubus har et ansvar for å tenke bærekraft i hele sin verdikjede. Jeg vil si at det ikke bare er viktig, det er avgjørende for oss.”

Er dette noe vi vil se mer av hos Cubus fremover?

“Ja, helt klart! Dette har vi jobbet med i flere år, og vi ser nå resultatene komme. Det gjør oss enda mer motivert for å se på flere muligheter.”