Norske Tom Wood startet som et rent smykkemerke med ringene sine for menn og kvinner i 2013. Siden har merket utviklet både kleskolleksjoner og gjort spennende samarbeid. VIXEN tok en prat med kreativ direktør og grunnlegger Mona Jensen om neste steg videre. 

Det virker som det aldri blir kjedelig i Tom Wood-universet. I fjor åpnet merket sin første konseptbutikk i Oslo, og i vinter debuterte det tidligere rene smykkemerket under Oslo Runway. Merket har samarbeidet med både det franske varehuset Collette i Paris og kunstneren med lang erfaring innen styling, John Andrè Hanøy. Både it-jenter og moteinteresserte bloggere har lagt sin elsk på merket, som også har fått innpass hos de internasjonale varehusene Dover Street Market, Selfridges og Barneys.

Nå lanserer Tom Wood en kolleksjon med solbriller for SS17-sesongen, i samarbeid med solbrille- og brilleguruen Tommy O´Gara. Kolleksjonen består av fire ulike nyanser i svart og brunt og er lagd i Japan. De forskjellige stylene har fått navnene Duke, Sam, James og Holly. De kommer i de velkjente brillefasongene Aviator, Cat-eye, Wayfarer og Targa, og selges hos Krogh Optikk.

Hvordan startet solbrilleprosjektet med Tommy O´Gara?

– Det var faktisk Tommy som kontaktet oss og hadde lyst til å gjøre et samarbeid. Han jobber med blant annet Visvim, OAMC og Max Pittio, samt har sitt eget merke Native Sons. Det føltes betryggende å ha en stødig hånd som kunne leie oss gjennom prosjektet. Tommy har lang fartstid innen denne kategorien og anses som en av de beste. Sammen har vi valgt de beste kvaliteter i alle ledd, og solbrillene produseres på hans fabrikk i Japan, sier Mona Jensen i en e-post til VIXEN.

Hva er inspirasjonen bak de ulike stylene?

– Jeg har forsøkt å tenke litt som jeg gjorde på smykkene i starten. Det er fire sterke styles, alle klassiske og tydelige i sin form. De er tuftet på god kvalitet og et solid håndverk, som skal kunne vare lenge. Så inspirasjonen er på sett og vis smykkene våre. Alle styles er unisex, og de blir med oss videre inn i nye kolleksjoner som er under utvikling.

Nå har dere altså lagt til klær og solbriller på produktlisten, i tillegg til smykker. Hva blir det neste?

– Det var en milepæl å få lansert denim-kolleksjonen vår i Paris i år. Den har vi jobbet med i over et år, og mottakelsen har vært utrolig god. Flere internasjonale innkjøpere er med allerede fra første runde, blant annet en stor kjede i Japan, flere forhandlere i Hong Kong, Excelsior i Milano og andre profilerte butikker. Vi har også fått kjempegod mottakelse i Norge og samtlige butikker som fører Tom Wood kommer også til å ha denimen vår fra august.

På hvilken måte tror du solbriller utgjør en viktig del av den komplette garderoben?

– Solbriller er og har vært en sentral del av det å starte våren. Det er noe man setter midt i ansiktet og vil så klart være viktig i forhold til hvilken person man er og hvordan man ønsker å se ut.

Flere ulike norske og internasjonale influencere har lagt sin elsk på smykkene deres. Hva betyr denne støtten for dere?

– Det betyr så klart veldig mye. Vi er fremdeles en ung merkevare og er veldig takknemlig for at norsk presse og påvirkere gir oss viktig omtale. At det skrives om oss internasjonalt er så klart viktig også. Det bidrar til at vi vokser i utlandet, samtidig som vi høster anerkjennelse hjemme.

Tror du solbrillene vil slå like bra an på samme måte som ringene deres?

– Dette er jo en helt ny kategori for oss, så det blir spennende å se hvordan det går. Kvalitetssolbriller tilhører en kategori man ikke vanligvis kjøper i motebutikker, så det har vært viktig for oss å tidlig sikre oss en distribusjon som også går via optikerne. Vi jobber blant annet med flere av de beste optikerne i Norge, men også i utlandet for å få lansert solbrillene på riktig måte. De har kunnskapen som noen ganger trengs for å forvalte den kvaliteten vi ønsker å formidle. Det er utrolig hyggelig og en klapp på skulderen når fagfolk som Arvid Krogh anerkjenner jobben vi har gjort.

LANSERING: Tom Wood utvider sortimentet med solbriller til ham og henne. Foto: Olav Stubberud.

I PARIS: Tom Wood viste sin solbrillekolleksjon i Paris. Foto: Tom Wood.

Playboy and pal @victor.nicolai testing shades. Future looks bright 😎 #pfw #tomwood #paris #showroom #news

A post shared by Tom Wood (@tomwood_____) on