Bærekraftighet og mote for fremtiden er i vinden. Nå lanserer det svenske motehuset Dagmar digital vintagebutikk. 

LES OGSÅ: ATP Atelier feirer fem år med eksklusiv jubileumskolleksjon

Den digitale vintagebutikken lanseres i forbindelse med Earth Day 22.april, og har fått navnet Dagmar Decades. Satsningen skal være en del av det svenske motehusets arbeid for å skape holdbare kolleksjoner med miljøvennlig materialer, og omfatter en kuratert samling av plagg fra tidligere kolleksjoner. Visjonen er å blåse nytt liv i klassiske plagg som skal være aktuelle uavhengig av sesonger.

– Vi får mange mail og spørsmål knyttet til plagg fra tidligere kolleksjoner. Moten går i raske sykluser, og vi vil forlenge hvert plaggs levetid ved å gjøre det tilgjengelig utover de typiske sesongene, sier Sophie Soop, sjef for e-handel hos Dagmar i en pressemelding.

Utvalget består av nøye utvalgte, ikoniske plagg fra tidligere kolleksjoner, tatt rett ut fra Dagmar-søstrenes egne garderober og fra visningsarkivene. I tillegg vil også eldre kolleksjoner og vareprøver til reduserte priser tilbys som en separat del.

– Vi har en bevisst kunde som investerer i en garderobe som kan bæres langsiktig. Samtidig vil vi tilby en shoppingopplevelse som er bedre enn det klassiske salgsopplegget, og som dessuten vil bli tilgjengelig globalt.