FULLT FOKUS: Karin Segerblom og Filippa K setter fokus på Soft Sport. Foto: Filippa K.

Stadig flere motehus satser på egne underlinjer og spesialkolleksjoner. Nå får Filippa Ks Soft Sport fullt fokus hos det svenske motehuset. Vi fikk Q&A med designer Karin Segerblom.

LES OGSÅ: Tilbake som kreativ direktør i Filippa K

Hvordan vil du beskrive Soft Sport?

– Soft Sport er en del av Filippa K med fokus på trening, reise og leisure wear. Nøkkelord er komfort og funksjon, med en minimalistisk og sensuell stil. Alt ankret i essensen av Filippa K som merke.

Hva betyr det økte fokuset for Soft Sport?

– Soft Sport vil være tilgjengelig hos langt flere FK-butikker, i tillegg til hos eksterne aktører. Underlinjen vil også få sin egen merking, og vi tilbyr en bedrere kolleksjon og et bedre utvalg for kundene som inkluderer blant annet parkas i tillegg til badetøy.

Hvordan skiller Soft Sport seg fra hovedlinjen?

– Fokus i Soft Sport er på funksjonalitet og komfort, og plaggene er først og fremst for reise, trening og fritid.

Hvorfor dette økte fokuset?

– Det er en viktig del av merkevaren, og vi har sett et økt etterspørsel etter Soft Sport. Vi tror at det finnes et hull i markedet for minimalistisk treningstøy og funksjonelle plagg, og at vi med vår estetikk kan tilføre noe til disse produktene som vi selv har savnet.

Vil det åpne egne Soft Sport-butikker?

– Det er ikke planen foreløpig, men det er såklart en spennende tanke.

Hvor stort fokus vil Soft Sport få?

– Det er en underlinje – en viktig del av Filippa K som skal komplementere hovedkolleksjonen.

Hvor ofte vil nye kolleksjoner lanserer?

– Fire kolleksjoner i året – både sesongbaserte og capsule-kolleksjoner.

Hvem er Soft Sport-kvinnen?

– Hun er opptatt av både design og mote, og en aktive og sunn livsstil.