I år er det ti år siden Gina Tricot for første gang så dagens lys i Norge. Den svenske kjeden, som slo rot i Borås allerede i 1997, har etablert seg som en stødig aktør i fast fash-markedet, og har tidligere kunne skiltet med ambassadører som moteyndling og skuespiller Cissi Forss, flere av Stockholms it-jenter og den norske bloggeren Hanneli Mustaparta. I forbindelse med jubileet, fikk VIXEN et mailintervju med Anna Appelqvist, innkjøps- og designsjef i Gina Tricot og datter i Appelqvist-familien, som grunnla selskapet i 1997.

Det er ti år siden den første Gina Tricot-butikken åpnet i Norge, og dessuten 20 år siden verdenspremieren i Sverige – gratulerer med begge jubileene! Hvordan blir feiringen markert her til lands? Og hva med i Sverige?

– Tusen takk! Vi feiret med 25% rabatt i Norge og for et trøkk det var! Kjempegøy å se det fantastiske salget vi hadde i helgen. Teknisk sett feirer vi 20 år i september, da vi åpnet vår første butikk i Umeå i september 1997. Vi kommer til å feire det på en spennende måte, wait and see!

Mye har skjedd i motebildet i løpet av et tiår. Hvordan har Gina Tricot utviklet seg siden oppstarten i Norge, og hvilken posisjon mener dere at dere tar i dag?

– Vi har fortsatt en sterk utvikling i Norge med trofaste kunder. Vi har sett en utvikling at den norske kunden liker en miks mellom casual og fest. Hun er litt mer kvalitetsbevisst og setter pris på mote med bra passform. Hun elsker også det strikkede sortimentet vårt.

Hvordan er det å operere i det norske markedet, kontra det svenske? Merker dere noen forskjell i hva kundene vil ha når det kommer til trender og tendenser?

– Kunden er litt mer kvalitetsbevisst, for eksempel funker ull bedre i Norge enn i Sverige. Likevel holder den svenske kunden på å bli mer bevisst på kvalitet. Generelt liker den norske kunden den feminine og klassiske moden i større utstrekning: Når det kommer til fest, er hun gjerne feminin og legger gjerne litt ekstra penger på dette.

Hvordan er det å være aktør i et marked som stadig må redefinere seg for å følge med i tiden, med så mange sterke konkurrenter som blant andre H&M, Bik Bok og Lindex? Hva gjør man for fortsatt å holde seg aktuell?

– Vi har lik konkurranse på alle markeder, mye handler om timing og å forstå når kunden er klar. Konkurranse er positivt og holder oss på tå. Vi vil alltid gjøre ting bedre og bedre. Vi lever i en verden som konstant forflytter seg, det handler om å ta riktige valg for kunden vår. Hun er rask til å formidle hva hun føler.

I tillegg til å ha et fast sortiment som byttes ut fra sesong til sesong, har dere også spesial-kolleksjoner, som for eksempel Premium Quality Collection og Exclusive Collection. Hvorfor er det viktig for dere, og vil vi se flere slike tilleggskolleksjoner hos Gina Tricot i fremtiden?

– Vi er kjempefornøyde med de midlertidige kolleksjonene, de har eksistert i flere år, men vi oppdaterer dem med nye matierlaer og sesongens nye fenomen. Premium handler om luksuriøse materialer som holder litt lengre i motebildet, mens Exclusive er en mer festbetonet kolleksjon som også inneholder luksuriøse materialer med den seneste festlooken. Begge kolleksjonene går til et lite antall butikker, men er naturligvis store på webben.

Hva er planene videre for Gina Tricot i Norge – med tanke på både kommende kolleksjoner, tilleggskolleksjoner og ekspansasjon?

– For oss er det norske markedet viktig og vi kommer til å fortsette å ekspandere tilbudet på Omnichannel. Vi ser at den norske kunden kjøper stadig mer klær på nettet, noe som er gøy fordi der har vi et bredere sortiment enn hva flere av butikkene i Norge har.

Dere har ved flere anledninger samarbeidet med både bloggere og it-jenter. Hvor viktig er det for dere å samarbeide med influencere?

– Å samarbeide med influencers er noe som vi har gjort lenge og det har gitt et veldig effektivt resultat gjennom årene, både for varemerket og salget vårt. Influencerne våre hjelper oss å få ut budskapet vårt til den brede massen, både når det kommer til produkt, kampanjer og lanseringer.

Debatten har de siste årene rast om de store kjedenes klesproduksjon og flere aktører forsøker å rydde opp i det mange mener er umenneskelige forhold for tekstilarbeiderne. Hva var grunnen til at dere gikk ut med åpne leverandørlister og hvor viktig er det for dere å ta et standpunkt – og gjøre en forskjell – i denne saken?

– Gina Tricot startet et ambisiøst program for CSR (coorporate social responsibility journ.anm.) og holdbarhet i 2007. En av de viktige spørsmålene var å få full kontroll over de underleverandørene som våre leverandører arbeidet med. På den tiden var det ikke en selvfølge for leverandørene å oppgi hvilke det var, da de var redde for at vi skulle si opp virksomhetene umiddelbart i stedet for. Så snart dette arbeidet og hele strukturen på underleverandørene våre var klar, var vi også forberedt på å publisere den.

Stadig flere kjeder kaster seg på trenden med bærekraftige og økologiske kolleksjoner. Er det noe vi vil se mer av hos dere i fremtiden og hvor viktig er det for Gina Tricot å være med på denne grønne bølgen? Og ikke minst, hvordan er etterspørselen fra kundene?

– Vi har arbeidet med holdbarhet i ti år og ser på det som viktig at Gina Tricot utgjør en positiv kraft. Vi vil være en del av løsningen på de problemene som finnes i de landene vi kjøper klærne våre fra, ikke en del av problemet.

Dere har til sammen 170 butikker i Norge, Finland, Danmark og Sverige, i tillegg til 13 butikker i Tyskland. Hva tenker dere om det internasjonale landskapet, er det marked for en butikk som Gina Tricot?

– Vi har også E-handel i ytterligere 23 land i Europa. Vi kommer de nærmeste årene til å konsolidere virksomheten vår i disse landene og vi tror det finnes et veldig stort potensiale for økt salg. Å ekspandere til ytterligere land er det i dag ingen planer om.