BÆREKRAFTSJEF: Anna Gedda er bærekraftsjef i H&M. Foto: H&M.

Den grønne bølgen synes ingen ende å ta – heldigvis, og stadig flere merker og kleskjeder setter fokus på nettopp bærekraft og mote for fremtiden. Nå legger H&M frem nye mål for bærekraftarbeidet. 

LES OGSÅ: Se H&M Conscious Exclusive 2017-kolleksjonen her

Blant målene i klesgigantens bærekraftrapport for 2016 som ble publisert tidligere denne måneden er en forpliktelse til å bruke kun 100 prosent resirkulerte eller andre bærekraftige materialer i alle produkter innen 2030. I 2016 var andelen 26 prosent. 

Kleskjeden skal også være klimapositive gjennom hele verdikjeden innen 2040. Det omfatter fokus på energieffektivitet, fornybar energi samt å adressere uunngåelige utslipp gjennom aktiviteter som styrker planetens mulighet til å gjenopprette og motstå klimaendringer. I tillegg skal H&M-gruppen støtte teknologiske innovasjoner som gjør det mulig å absorbere drivhusgasser.

Andre viktige mål i rapporten er forpliktelsen til 100 prosent fornybar energi, samt flere knyttet til resirkulering og gjenbruk. Siden oppstarten av klesinnsamlingen i 2013 har H&M-gruppen i følge rapporten samlet inn 39 000 tonn klær. Innen 2020 er målet å samle inn minst 25 000 tonn tekstiler – hvert år. 

Bedre arbeidsforhold i tekstilindustrien står også i fokus blant annet med oppskalering av arbeidet med industrielle relasjoner og levelønnsprogrammet.

– Vi ønsker å bruke vår størrelse og bredde til å lede an endringen mot sirkulær og fornybar mote, samtidig som vi gjør selskapet enda mer rettferdig og likestilt. Derfor har vi utviklet en ny strategi som skal ta bærekraftarbeidet vårt til neste nivå. Vi ønsker å lede ved å være et eksempel for andre, tråkke opp veien og prøve nye ting – både når det kommer til det miljømessige og det sosiale. Vi skal gjøre mote bærekraftig og bærekraft moteriktig, sier Anna Gedda, bærekraftsjef i H&M-gruppen i en pressemelding.