Det er ingen tvil om at Oslo Runway siden 2015 har vært med på å løfte norsk mote opp og frem – både her hjemme og internasjonalt. Nå kan derimot den nye, norske moteuken allerede være et avsluttet kapittel om de ikke mottar mer støtte. 

LES OGSÅ: Oslo Runway-sjefen: – Norsk motebransje trenger et samlingspunkt

Oslo Runway har siden første runde i august 2015 mottatt mye berømmelse fra både designere, motejournalister og motepersonligheter for sin seriøse tilnærming til norske designere og norsk mote. Nå melder arrangøren This is PR at om de ikke mottar mer støtte innen 1. mai er det over for den norske moteuken. Prosjektleder for Oslo Runway, Ditte Kristensen, forteller at den offentlige støtten siden oppstarten har vært minimal.

Oslo Runway

SJEFEN: Ditte Kristensen fra THIS IS PR er ansvarlig for Oslo Runway. Foto: Lasse Fløde.

– Vi fikk startstøtte på 100.000 kroner fra Innovasjon Norge i august 2015, utover det støtter UD oss med å fly inn noe utenlandsk presse.

– Alle er utrolig positive, men det må penger på bordet for at Oslo Runway kan fortsette. Vi er ikke negative og pessimistiske, vi pusher på og prøver å finne nye måter å få økonomisk støtte inn, men det begynner å se mørkt ut.

Hun forteller at mangelen på støtte gjør at det muligens ikke blir noen norsk moteuke i august.

– Konsekvensen er at det rett og slett ikke blir noen ny omgang av Oslo Runway. Å drive en moteuke krever mange mange mennesker, selv om det er to ganger i året er det en fulltidsjobb. Ønsket er å ta ut Oslo Runway av This is PR og drive videre som en paraplyorganisasjon styrt av en utvalgt gruppe, arrangørene, designrepresentanter og samarbeidspartnere – folk som ser muligheter og ønsker å drive videre en arena som er med på å generere næring for den norske motebransjen.

Ditte understreker viktigheten av kommersielle aktører for å få moteuken til å gå rundt. For ett år siden gikk varemagasinene Steen & Strøm, Eger, Paleet og bydel Aker Brygge sammen for å støtte opp under moteuken og norske designere. Før visningene i august 2016, understreket Ditte i et intervju med VIXEN viktigheten av disse for at det skal bli noen moteuke.

– De samarbeidspartnerne vi har hatt med fra starten av er vi så heldige å fortsatt ha med på laget. I tillegg har Steen & Strøm Department Store og Aker Brygge valgt å støtte oss offisielt denne sesongen. Det er dermed ikke sagt at dette er et prosjekt som går i pluss – det var heller aldri meningen at dette skulle være et arrangement som skulle gjøre arrangørene rike. Det var på bakgrunn av troen på norsk design og ønsket om å skape en arena som kunne samle og bygge den norske motebransjen, sa Ditte til VIXEN.

I fjor høst meldte This is PR om at det spøkte for gjennomføringen av en ny runde Oslo Runway, har noe endret seg? 

– Nei, det vi sa i august i fjor er at This is PR gjennomfører Oslo Runway igjen i februar, men det er siste omgang om det ikke skjer noen økonomisk endring, sier Ditte.

Under forrige runde Oslo Runway i februar, var det kulturminister Linda Hoffstad Helleland som sto for åpningen på Munch-museet.

– For en kulturminister så er det utrolig hyggelig å få lov til å foreta en sånn åpning. Ikke minst fordi vi i Norge har en motebransje og norsk klesdesign som er stikk av stil, kvalitet, selvtillit og innovasjon. Dere går i front, dere er modige og dere tør å satse, sa Linda Hoffstad Helleland.

Den offentlige støtten er derimot ikke å se. VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einarsdottir har tidligere uttalt til Dagbladet at det trengs mer enn bare lovord for å holde moteuken gående.

– Vi trenger mer enn at hun taler og sitter på første rad. Misforstå meg rett, det er jo et steg i riktig retning, men det må følges opp. Økonomisk støtte er nødvendig for at dette skal lykkes, og der har jo flere private aktører kommet på banen. Spørsmålet er om det er nok i lengden, uttalte hun i et intervju med Dagbladet.

LES OGSÅ: Dette mener norske motepersonligheter om Oslo Runway