Bærekraft og mote for fremtiden får større og større fokus hos både merker, kleskjeder, designere og motehus. Blant dem som ønsker en mer bærekraftig produksjon er Lindex, som har satt seg som mål at innen 2020 skal 80 prosent av alt de produserer være bærekraftig. VIXEN møtte Lindex’ Sustainability Manager, Sara Winroth i Oslo for en prat om reisen mot en mer bærekraftig produksjon.

– Vi skal være et foretak som verner om både mennesker, dyr og miljø. Målet vårt, som er at innen 2020 skal minst 80 prosent av alt vi produserer være bærekraftig, omfatter både materialer, prosesser og leverandører, og gjelder ikke bare for én enkelt kolleksjon, men skal gjennomsyre alt vi gjør, forteller Sara Winroth til VIXEN, og fortsetter;

– Vi har bestemt oss for å aldri være fornøyd, men å alltid forbedre oss. Dersom vi har funnet en god måte å jobbe på, for eksempel en prosess som benytter mindre vann, kjemikalier og energi, så finnes det kanskje en ny teknikk i fremtiden – en måte å jobbe på som er enda bedre. Vi skal hele tiden søke det beste alternativet. Det begynte med denimen, og skal på sikt videreføres til hele vårt sortiment. Kundene skal være trygge på at vi jobber superseriøst med dette. Alle våre newborn-plagg er allerede i økologisk bomull, det samme er majoriteten av basics, men vi har fortsatt en vei å gå når det kommer til damemote. Også har vi jo en del prosjekter vi ikke kan snakke høyt om enda. Prosjekter som tar tid, og der både forskning, utvikling og teknikk for mote for fremtiden står i fokus.

Hvorfor er det viktig for moteforetak som dere å ha nettopp en bærekraftig innstilling? 

– Vi mener at det ikke finnes noe alternativ. Det er dette vi vil stå for. For oss er det superviktig. Det kommer både innenfra foretaket, og skal kommuniseres utad. Sistnevnte kan vi bli enda flinkere på.

Også H&M og Gina Tricot har mote for fremtiden i fokus. Du kan lese mer om H&Ms hårete bærekraftmål her og intervju med designsjef Anna Appelqvist i Gina Tricot her

Hva med forbrukerne – opplever dere at bærekraft er viktig for dem?

– Bærekraft er viktig – det er det ingen tvil om. Men det er litt forskjellig i de ulike markedene. I våre hovedmarkeder opplever vi kundene som veldig bevisste – de tenker bærekraftig både i forhold til mennesker, dyr og miljø, og er opptatt av hva de spiser, smører på seg og ikke minst har på seg. Andre steder er det kanskje ikke så mange som prater høyt om bærekraft – verken media eller myndigheter. Det fører til at man som konsument ikke får den informasjonen, og man ser kanskje heller først og fremst på andre faktorer når man handler klær, som for eksempel pris. Det betyr imidlertid ikke at interessen for bærekraft ikke er tilstede – det er den, bare man begynner å fortelle om det.

Så dere opplever ikke dette som en trend som er i ferd med å blåse over?

– Når jeg har reist rundt og snakket med butikksjefer i våre hovedmarkeder om hva de tror kommer til å skje de neste årene sier alle at de tror bevisstheten rundt bærekraft bare vil øke.

Målet om at 80 prosent av alt dere produserer skal være bærekraftig innen 2020 er ganske hårete? 

– Det er en utfordring vi tar på alvor. Vi bruker allerede mye bomull og polyester som er gjenvunnet i våre plagg, men har fortsatt en vei å gå med for eksempel akryl og viskose som ikke så holdbart. Enten må vi finne bedre prosesser og nye måter å fremstille det på – eller rett og slett helt andre alternativer. Ting tar tid, og vi skulle såklart ønske at det kunne gå mye fortere. Det som er viktig nå på reisen mot en mer bærekraftig produksjon er at vi er åpne om hva vi gjør, hvor langt vi er kommet og ikke minst utfordringene vi støter på underveis.

Hvorfor er ikke målet 100 prosent?

– Selvsagt sikter vi oss inn på 100 prosent. Grunnen til at vi sa 80 og ikke 100 er kanskje litt typisk svensk – litt Jante. Kanskje turte vi ikke å si 100 prosent fordi vi var redd for ikke å klare det. Når vi først satt målet i 2014 virker det jo helt umulig, mens 80 var hakket mer realitisk. Men det er jo ikke slik at når vi når målet om 80 prosent så sier vi oss fornøyde. Vi skal aldri bli helt fornøyde.

Tror du bærekraftig mote oppleves som kjedelig?

– Det tror jeg er en myte som ikke gjelder lenger. Kunden er opptatt av helheten. Bærekraftighet skal ikke gå på bekostning av verken kvalitet, pris eller moteperspektiv. De alle fleste kjøper ikke noe som ikke er fint bare fordi det er bærekraftig. Dessuten er det jo ikke spesielt bærekraftig å produsere klær som ingen vil kjøpe!