Tid har tradisjonelt sett vært hovedfiende nummer én for skjønnhetsindustrien. Nå kommer en ny generasjon hudpleie der tid ikke ses som en hindring, men heller som en klar mulighet. VIXEN møtte NUORI-gründer Jasmi Bonnen.

LES OGSÅ: Estelle & Thild-gründer: – Skjønnhet kommer innenfra

GRUNNLEGGER: Jasmi Bonnen står bak det danske hudpleiemerket NUORI. Foto: Privat.

– I årevis har skjønnhetsindustrien brukt milliarder på å forlenge holdbarheten på produkter med måneder og til og med år uten at noen egentlig har stilt spørsmål ved det. Det ville jeg gjøre noe med.

Jasmi Bonnen fikk ideen til skjønnhetsmerket NUORI da hun jobbet som marketing manager for en internasjonal kosmetikkgigant.

Et nytt EU-direktiv var på trappene som omhandlet holdbarhetsmerking av kosmetikk. Det møtte stor motstand fra bransjen, forteller Bonnen, men ble likevel etterhvert det offisielle direktivet.

Ifølge dette direktivet skal kosmetiske produkter som i åpnet tilstand har en levetid på mer enn 30 måneder være forselget med et symbol som angir holdbarheten etter åpning, gjerne vist som et krukkesymbol på baksiden av produktet. På kosmetiske produkter med kortere holdbarhet skal det merkes med en best før-dato.

Slik er det fortsatt den dag i dag.

Bra, ikke sant?

Vel, i følge Bonnen har det ført til lang levetid på hyllene som den nye normalen.

– Kosmetiske produkter merket med krukkemerket er altså formulert for å vare i minst 2,5 år. Men hva skjer med ingrediensene i løpet av denne tiden? Jeg startet å gjøre litt research, og i en apotekerhåndbok leste jeg blant annet om hva som skjer med Vitamin C eller nærmere bestemt askorbinsyre over tid. Jeg ble sjokkert. Kort fortalt; Aktive ingredienser slik som vitamin A, C og E er ustabile i kosmetiske formularer. På bare noen uker begynner de å miste sine fordelaktige egenskaper.

For eksempel: Stabiliteten til Vitamin C eller askorbinsyre vil gå ned til 70 prosent etter fire måneder og etter seks måneder er den nede på 50 prosent av original konsentrasjon. Etter 2,5 år er det med andre ord så godt som ingen aktiv askorbinsyre igjen.

Higet etter å forlenge holdbarheten på produktene har ført til at idealet om ferskhet har gått i glemmeboken, mener Bonnen.

Men hva om man så på det annerledes.

Hva om man i stedet for å jobbe mot klokka, jobbet med den.

Og med det ble kimen til NUORI sådd.

Problemet var bare; Bonnen hadde nettopp fått en liten baby, og mannen hennes hadde nettopp startet sitt eget selskap. Tidsklemma var et faktum, og ideen om et eget hudpleiemerke ble lagt på is. Frem til for et par år siden.

– Jeg sa til mannen min; Skal vi ikke se på det igjen? Freshness-trenden hadde for alvor fått fotfeste – det var på den tiden at folk begynte å dra på juicebarer for å få tak i kaldpresset juice fremfor å kjøpe på kartong. Jeg var helt sikker på at det var noen som allerede hadde tenkt tanken når det kom til hudpleie, men det var det ikke! I alle fall ikke profesjonelt. Så jeg sa; Vi gjør det. Vi lager NUORI. Og det gjorde vi!

Resultatet er en ny generasjon hudpleie der ferskhet og renhet står i fokus – når det kommer til både formular, produksjon og distribusjon.

Alle NUORI-produkter blir for eksempel blandet hver 12. uke i små partier i Danmark, forklarer Bonnen.

– 12 uker er svært kort tid i skjønnhetsbransjen. Vi som jobber med NOURI lever rett og slett livet vårt i sykluser på 12 uker om gangen – og det fungerer, ler hun.

Det høye nivået av ferskhet gir to klare fordeler, mener Bonnen. Den ene er at aktive ingredienser ikke svekkes av nedbrytning over tid. Det andre er at produktene forblir helt rene, hundre prosent naturlige og fri for syntetiske konserveringsmidler, fargestoffer og duft samt andre kjemikalier som gjerne brukes for nettopp å stabilisere hudpleieprodukters effektivitet og konsistens over tid.

For kundene er denne ferskheten synlig i form av datostempling. Alle produkter merkes både med en utløpsdato og en såkalt start using by-dato som angir når man senest bør begynne å ta produktet i bruk.

Og ingenting er selvsagt overlatt til tilfeldighetene.

Alle aspekter av merket er nemlig utformet i samarbeid med ledende eksperter – forskere og kjemiingeniører har testet og kvalitetssikrer formlene, parfymører har utviklet custom-blend-duftene og emballasjen og det visuelle universet er utviklet i samarbeid med det New York-baserte designkontoret NR2154.

– Ideen med det gule og hvite er at ferskhet gir oss to ting. Det ene er maskimal effekt ettersom de aktive ingredisene ikke brytes ned over tid – det er det den gule fargen representerer. Det andre er renhet, som er det hvite. Det er vår lille reminder.

I dag er det lille, danske nisjemerket, knapt 1,5 gammelt, tilgjengelig hos nøye utvalgte forhandlere i 20 land, blant annet på Le Bon Marché i Paris, ABC i New York, Beyørg i Hong Kong og Gimle Parfymeri i Oslo med produkter både til ansikt og kropp. I fjor vant de prisen for Brand of the Year under prestisjetunge Danish Beauty Award.

Og midt oppi alt flyttet den lille familien til USA.

Et busy, men veldig godt år, slik Bonnen selv oppsummerer det.

Det stopper selvsagt ikke der.

– Vi merker mer og mer etterspørsel etter nye produkter. Men som et lite selskap er det å skape bare ett nytt produkt utrolig mye jobb. Når større selskaper lanserer nye produkter baserer de det gjerne på omfattende markedsanalyser. Slik gjør ikke jeg det. NOURI er babyen min, og eventuelt nye produkter må komme fra en form for inspirasjon og kuliminere i en kreativ og personlig prosess.

For eksempel som da Bonnen utviklet stjerneproduktet Supreme Moisture Mask.

– Jeg tilbragte mye tid ombord på fly, og huden min ble supertørr. Da jeg flyttet til New York der de i tillegg har sentralvarme, skjønte jeg at jeg måtte lage en fuktighetsmaske. I prosessen med å utvikle masken testet jeg selvsagt mange ulike masker. Et vanlig tips når man flyr er jo å påføre en maske for å unngå at huden blir så tørr, men jeg så helt gal ut med et tykt hvitt maskelag i ansiktet – alle businessmennene stirret på meg! Det samme var det hjemme, og mannen min bare; Hva er det du driver med? Det fungerer jo ikke. Jeg ville gjøre en fuktighetsmaske som også var en sovemaske – det er tross alt om natten man har tid – men den måtte være lett og med en formula som skapte en slags usynlig film. Resultatet ble Supreme Moisture Mask, som blant annet inneholder druekjerneolje og organisk rosevann, som kan brukes både som en sovemaske og som en fuktighetsboost.

– Også måtte jeg selvsagt ha et Vitamin C-produkt, men jeg var redd for å sage av grenen jeg satt på. Ettersom jeg hadde snakket om hvor fort molekylet brytes ned ville det jo selv med våre tolv uker foregå en form for nedbrytning. Hvordan skulle jeg gjøre det? Det var da jeg kom over en spesiell type pakning fra apotekerindustrien der selve vitaminet er forselget i en kapsel separat fra serumbasen som tørt pulver. Når man trykker på knappen på kapselen brytes forseglingen, og man rister og blander. Man mikser altså produkter selv hjemme – ferskere blir det ikke, avslutter hun.